McDonald, Coca-cola, ZUS, Apple, Robert Makłowicz, Agent 007 i wiele innych to marki, które w naszej głowie budzą skojarzenie z konkretnym produktem lub usługą. Mamy świadomość istnienia tej marki – nawet jeśli nie korzystamy z tego, co oferuje. Potrafimy zdecydowanie odróżnić ją od innych podobnych.
Po co wzmacniać świadomość marki
Marka bez klientów nie istnieje, to oczywiste. Co zrobić, żeby utrzymać swoich klientów i pozyskać nowych? Zadbać o to, jak widzą naszą markę i jak o niej myślą.
Dzięki silnej świadomości marki zyskujemy:
- Konkurencyjność rynkową: W dzisiejszym zglobalizowanym świecie, firmy konkurują ze sobą o uwagę klientów. Im większa świadomość marki, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie już istniejących
- Lojalność klientów: Klienci, którzy mają pozytywną opinię o marce, są bardziej skłonni do kupowania jej produktów i usług. Budowanie świadomości marki może pomóc w zbudowaniu silnej relacji z klientami, co przyczyni się do zwiększenia ich lojalności
- Wartość firmy: Silna marka to nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale również zwiększenie wartości firmy. Firma z dobrze rozpoznawalną marką może przyciągać większe inwestycje i osiągać wyższe ceny za swoje produkty lub usługi
- Łatwiejsze wprowadzanie nowych produktów: Firma z dobrze rozpoznawalną marką może łatwiej wprowadzać nowe produkty i usługi na rynek, ponieważ klienci są bardziej skłonni do ich wypróbowania
- Pozycjonowanie rynkowe: Silna marka może pomóc w pozycjonowaniu firmy na rynku. Jeśli firma ma dobrze rozpoznawalną markę, może przyciągać uwagę klientów nawet wtedy, gdy nie ma najniższych cen lub najlepszej jakości produktów.
Gdzie wzmacniać świadomość marki
Świadomość marki można wzmacniać na różne sposoby, w zależności od celów firmy, branży oraz preferencji i oczekiwań klientów. Ważne jest, aby wybrać odpowiednie narzędzia i strategię, dopasowaną do swojej marki, branży oraz grupy docelowej. Budowanie świadomości marki to proces długotrwały, wymagający ciągłych działań i śledzenia wyników.
Jednym ze sposobów na budowanie świadomości marki są social media, o których piszemy dla was na Rynku Informacji przez cały marzec.
Przy pomocy Facebooka, Twittera, Instagrama, LinkedIn, TikToka czy Pinterest można dotrzeć do swojej grupy docelowej i budować z nią relacje. Warto publikować ciekawe treści również na forach internetowych takich jak Reddit, czy na grupach łączących osoby o wspólnych zainteresowaniach. Prowadzić aktywności związane z marką, odpowiadać na komentarze i pytania użytkowników.
Dodatkowo, można nawiązać też współpracę z influencerami. Pomaga to w dotarciu do nowych grup docelowych i budowaniu pozytywnego wizerunku marki.
Jak śledzić swoje działania i postępy
Można to robić na wiele sposobów, wykorzystując narzędzia takie jak:
- Brand24 – pozwala m.in na monitorowanie wypowiedzi użytkowników na temat twojej marki w całej sieci i mediach społecznościowych. Dzięki temu jesteś w stanie obserwować nastroje swoich klientów, dbać o swoją reputację, badać trendy, budować relacje i prowadzić odpowiednie działania marketingowe. Jeśli, np. w sieci pojawią się niepokojące informacje na temat twojego produktu, usługi czy ogólnie marki, jesteś też w stanie szybko zareagować.
- Google Trends – pozwala sprawdzić zainteresowanie naszą marką i nie tylko. Możemy dowiedzieć się też jakie tematy są aktualnie popularne, aby wstrzelić się we właściwy moment z naszymi treściami, lub wykorzystać marketing czasu rzeczywistego.
- Google Analitycs – badanie statystyk zainteresowania naszą stroną. Fundamentalne i wszechstronne narzędzie, które pozwala przede wszystkim sprawdzić jak wygląda ruch na naszej stronie czy sklepie.
- Ankiety – możemy spytać klientów o opinię na temat naszej marki bezpośrednio. Ważne jest jednak stworzenie odpowiedniego formularza i właściwa interpretacja wyników. Ankietę można przeprowadzić na trzy sposoby:
- Internetowe – na przykład bezpłatne Google Forms. Taką ankietę możesz rozesłać mailowo, i poprosić o wypełnienie, wstawić jako element swojej strony, czy wykorzystać w relacji na social mediach
- Telefoniczne – tutaj warto zwrócić się do firm, tzw. call center, które posiadają odpowiednie zasoby pozwalające na przeprowadzenie takich badań. Ankiety takie przeprowadzają prawdziwi ludzie lub boty takie jak słynna Klara Sobieraj z programu „Czyste powietrze”.
- Tradycyjne (papierowe) – klasyczna wersja. Możemy z niej korzystać podczas różnych wydarzeń, gdzie mamy dostęp do dużej grupy respondentów. Takimi wydarzeniami mogą być np. eventy branżowe.
Klienci już mnie znają, czy to znaczy, że moja marka jest silna
Nic nie jest dane na zawsze. Jeśli kojarzysz się dobrze, to świetnie, ale zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie z tobą konkurować. Usługi konkurencji mogą być identyczne jak twoje, wtedy świadomość marki zadecyduje, kogo wybierze ostatecznie klient.
„Kto nie potrafi odnieść zwycięstwa, przyjmuje pozycję obronną. Kto potrafi zwyciężyć – atakuje” to cytat ze Sztuki Wojny, napisanej przez Sun Tzu, ponad 2000 lat temu, ale dziś odniesiemy go do siły marki. Silna marka, która osiadła na laurach, przyjmuje pozycję obronną. Jeśli zaniedbuje to, co ludzie o niej mówią, zostanie pokonana, gdy pojawi się ktoś silniejszy. Dlatego ważne jest to, aby nasza marka nie przestawała rosnąć w siłę. To jest proces, który musi trwać wiecznie.
Podsumowanie
Już wiesz, że świadomość marki w głowach i mediach społecznościowych twoich klientów to podstawa do twojego sukcesu. Jeśli dopiero chcesz wejść na nowy rynek, ale nie czujesz się pewnie i masz obawy przed podjęciem decyzji, skorzystaj z oferty specjalistów zajmujących się analizą rynków czy konkurencji. Od MarketHub otrzymasz raport i twarde liczby. Czarno na białym.
No one ever made a difference by being like everyone else
P. T. Barnum