Wakacje.pl pod lupą UOKiK

by Katarzyna Kucia
0 komentarz
wakacje.pl

Wakacje.pl, jeden z popularnych serwisów oferujących szeroki wybór wakacyjnych propozycji, znalazł się w ogniu krytyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W wyniku przeprowadzonego postępowania, Prezes UOKiK ukarał platformę karą finansową

Kara ponad 1 miliona dla Wakacje.pl

Według informacji podanych przez UOKiK istniejące różnice w cenach prezentowanych ofert na portalu Wakacje.pl a ich faktycznymi kosztami wynoszą co najmniej 40 procent. Przykładem jest tu tygodniowa wycieczka na Kubę. Koszty dla jednej osoby po rozwinięciu oferty różniły się aż o 1330 zł. UOKiK zaznacza, że wiele z prezentowanych cen nie uwzględniało obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub bazowało na stawkach historycznych. Takie działania wprowadzały w błąd konsumentów. Portal Wakacje.pl jest oskarżany o nieuczciwe praktyki, które miały zafałszować wyniki wyszukiwania, utrudniając konsumentom rzetelne porównanie ofert

Rzetelne dane to podstawa

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreśla, że strony internetowe oraz wyszukiwarki ofert powinny prezentować konsumentom aktualne i kompletne ceny. Eliminując przy tym konieczność weryfikacji rzeczywistych kosztów w trakcie procesu zakupowego. Chróstny zauważa, że przedsiębiorcy prowadzący strony turystyczne mają obowiązek transparentnego prezentowania ofert. Jak również uwzględnienie wszystkie opłaty na każdym etapie informowania o kosztach wyjazdu.

Odwołanie od decyzji

Decyzja UOKiK nie jest ostateczna, a Wakacje.pl zadeklarowało odwołanie się od kary. Firma broni się, argumentując, że jako agent turystyczny prezentuje ceny przesłane przez biura podróży, nad którymi nie ma kontroli. Spółka twierdzi, że to biura podróży powinny przesyłać aktualne ceny do pośredników, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Prezes ukaranej spółki, Dariusz Górzny, oświadczył, że zostali obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mają wpływu. W jego opinii, Wakacje.pl nie może samodzielnie zlikwidować rozbieżności w cenach, a sposób ich działania nie różni się od innych podobnych platform w Polsce i za granicą.

Nie tylko Wakacje.pl pod lupą

Dodatkowo, UOKiK w postępowaniach wyjaśniających sprawdza również jak ceny na swoich stronach prezentują inne biura podróży. Urząd sprawdza również jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje czy jaka jest treść ugód zawieranych z konsumentami w ramach reklamacji. Ponadto UOKiK analizuje wypełnianie przez organizatorów turystyki obowiązków przedkontraktowych w zakresie przekazywania konsumentom informacji niezbędnych do zawarcia umowy. Sprawdza też zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży. Wyjaśniane są również okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki.  Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.

You may also like