W ostatnim czasie na Rynku Informacji opowiadaliśmy o tym jakie informacje warto monitorować w mediach oraz jakie narzędzia mogą nam w tym pomóc. Dziś skupimy się na tym, po co monitorować informacje o firmie. Dlaczego to tak ważne, by wiedzieć, co o nas mówią ludzie?
Monitoring sieci – co to jest
Monitoring sieci to działanie, które pozwala ci pozyskiwać informacje na tematy które są dla Ciebie ważne lub interesujące. Możesz go prowadzić na wielu platformach, lub skupiając się tylko na jednej w zależności od twoich potrzeb. Pamiętaj, że nie zawsze więcej informacji to lepiej, bo najważniejsza jest jakość informacji.
Po co zbierać informacje o mojej firmie
“Nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz” – pewnie znasz to hasło, ale samo stworzenie strony WWW i konta na Facebooku to dopiero początek. W internecie pojawia się wiele informacji na temat twojej firmy i nie tylko.
Kilka powodów dla których warto je monitorować:
- Reputacja firmy – jak cię widzą tak cię piszą. Monitorowanie sieci pozwoli ci na sprawdzanie tego co mówią o tobie klienci (obecni i potencjalni), ci z którymi współpracujesz i konkurencja.
- Wykrywanie problemów – związane z punktem pierwszym. Osoby będące „z boku”, widzą więcej. Dotyczy to też widzenia problemów które tobie mogą umykać. Przed pożarem widać dym, a informacje pozyskane z sieci pomogą Ci znaleźć jego źródło, zanim ten zacznie eskalować.
Pomogą też w wykrywaniu błędów w działaniu strony, które mogą odstraszać potencjalnych klientów. - Analiza konkurencji – porównywanie się do konkurencji i jej działań nazywamy metodą benchmarkingu. Pozwala ona sprawdzić co robimy lepiej niż konkurencja, a co gorzej i powinniśmy poprawić. Dzięki temu działaniu możemy stale poprawiać nasze usługi ucząc się od lepszych. Konkurencja może robić to samo. Wynik tej rywalizacja w poprawianiu usług będzie zależeć od tego, jakie informacje o dobrych praktykach zbierzemy oraz wdrożymy.
Monitoring pozwala też obserwować działania sprzedażowe i marketingowe konkurencji, i odpowiednio na nie reagować. - Budowanie relacji z klientem – w artykule o narzędziach wspominałem o Brand24 i Talkwalker które szukają wzmianek na temat naszej firmy w sieci. Dzięki nim możemy “zaopiekować” się użytkownikiem, poprzez np. rozmowę na dany temat, wspieranie zakupu i rozwiązywanie problemów. Takie działania budują lojalność i społeczność klientów wokół twojej marki. Tak jak w przypadku PlayStation.
- Marketing – dzięki analizie trendów internetowych możesz dostosować swoją ofertę i działania marketingowe. Możesz także być tam, gdzie twoi klienci najbardziej cię potrzebują.
Informacje które pojawiają się w internecie mogą być przydatne np. w marketingu czasu rzeczywistego oraz tworzeniu wiralowych treści.
Czy zbieranie informacji dla mojej firmy ma sens
Zawsze! Nie ważne czy prowadzisz 1-os. działalność gospodarczą, firmę z sektora MŚP, czy korporację. Monitorowanie informacji to działanie, a ty decydujesz w jakiej skali chcesz je prowadzić. Nie zawsze potrzebujesz całego działu do prowadzenia monitoringu sieci. Czasami wystarczy jedna osoba, albo jedno narzędzie takie jak Google Alerts, Google Search Console, Google Analitycs, Brand24 czy Talkwalker.
Chcę nauczyć się monitorowania mediów społecznościowych
- Nie masz pewności, jak skutecznie zorganizować proces monitorowania informacji?
- Martwisz się, że liczba zebranych danych będzie zbyt duża, przez co w nich utoniesz?
- Interesuje Cię śledzenie informacji z różnych źródeł polskich, ale też zagranicznych?
Jeśli myślisz TAK, TAK, TAK – poznaj ofertę naszego jednodniowego szkolenia które obejmuje 4-moduły oraz ćwiczenia z monitorowania informacji w praktyce:
- Poznasz potrzebne narzędzia i od razu nauczysz się jak ich używać,
- nauczysz się jak automatyzować pracę, by skupić się na analizie i wnioskach, a nie samym zbieraniu,
- poznasz polskie i zagraniczne źródła które pozwolą ci prowadzić monitoring w kraju i za granicą.