Przepływ informacji funkcjonuje tak naprawdę od zawsze. Jednak w dobie pojawienia się mediów termin ten zyskał na znaczeniu. Radio, prasa, telewizja i internet zrewolucjonizowały ten proces, który zyskał na szybkości oraz precyzyjnym i zwiększonym dotarciem do odbiorcy. Z pewnością skorzystał na tym świat biznesu, który chcąc usprawnić swoje działania stosuje monitoring mediów.
Czym jest monitoring mediów
Polega na zbieraniu informacji pojawiających się w Internecie, w tym także w serwisach społecznościowych czy na prywatnych blogach. Można zająć się tym samemu lub wykupić taką usługę oferowaną przez firmę zajmującą się tym biznesowo.
Dzięki monitorowaniu wpisów (czy to stron internetowych czy postów w social media) na temat firmy, jej produktów lub oferowanych usług można zorientować się, kto się wypowiada (np. obecni klienci, influanserzy, konkurencja), w jakich okolicznościach (np. w związku z wprowadzeniem promocyjnej ceny), gdzie (np. w gazecie, na forach, blogach) i jak (opinie pozytywne lub negatywne). Samo monitorowanie wpisów jednak nie wystarczy, należy też je przeanalizować.
Jakie informacje warto monitorować
Monitorowanie Internetu dostarczy wiedzy na temat danej branży, dowolnego tematu czy konkurencji. Za pomocą narzędzi do monitoringu internetu i social media można w szybki sposób znaleźć informacje o:
Branży:
- mechanizmy działania branży,
- trendy i wpływy w branży,
- konkurencja i jej popularność,
- działania konkurencji.
Klientach:
- zachowania konsumenckie,
- potrzeby, główne powody krytyki i zadowolenia,
- postrzeganie własnej firmy i konkurencji.
Własnej firmie, marce i produktach:
- wzmianki dotyczące marki,
- (nie)zadowolenia z usług lub produktów dostępne w internecie,
- porównanie własnej komunikacji z tym co mówi w sieci konkurencja.
Na temat efektów prowadzonych działań w sieci:
- ilość wzmianek wygenerowanych podczas kampanii,
- najaktywniejszych autorów i najbardziej wpływowe wpisy.
Dlaczego warto analizować informacje
Wykorzystując możliwości monitoringu, firma nie ominie najważniejszych wzmianek o niej w mediach i będzie z nimi zawsze na bieżąco. Można więc stwierdzić, że poprzez dostarczanie informacji o tym, jak postrzegana jest firma, monitoring mediów wspiera budowanie pozytywnego wizerunku marki. Może to pomóc w takich obszarach:
- Pozyskiwanie informacji o klientach firmy – monitoring mediów może pomóc firmie w określeniu profilu klienta. Określi także, które kanały komunikacji są dla marki najskuteczniejsze i najpopularniejsze wśród klientów. Co więcej, za jego sprawą można też dużo łatwiej poznać i dotrzeć do potencjalnych klientów.
- Pomiar efektów działań z zakresu PR i marketingu – narzędzia do monitoringu mediów raportują rezultaty działań podejmowanych w ramach marketingu oraz PR. Wskażą zarówno pozytywy, jak i to, co warto byłoby poprawić.
- Zapobieganie kryzysom w social mediach – monitoring mediów umożliwia szybkie działanie w celu ewentualnego ocieplenia wizerunku firmy.
Podsumowanie
Monitoring mediów służy firmom do kontrolowania różnorodnych aspektów związanych z jej obecnością w mediach. Aktywne wykorzystanie monitoringu mediów pozwala na zbudowanie wartościowych relacji z odbiorcami i skuteczną dystrybucję pożądanych przez markę treści.