Nasz mózg jest jak superkomputer. Potrafi przetwarzać informacje i ma ogromną pojemność.
Problem pojawia się gdy zagracamy go śmieciami. Często wiadomości z mediów społecznościowych “tylko” odbieramy, a potem przewijamy dalej, bez zastanowienia.
Jak więc sprawić, żeby nasze treści miały więcej “wartości”? O tym w dzisiejszym artykule.
Trochę statystyk o mediach
Według IAB Polska, w mediach społecznościowych w 2022 spędzaliśmy średnio dziennie około 2h. W tym 1h 21 min na TikToku, 1 h 16 min na YouTube, 52 minuty na Facebooku i “aż” 4 minuty na LinkedInie.
A teraz zadajmy sobie pytanie “ile pamiętam z tego co dziś widziałem/widziałam na Facebooku, Instagramie, TikToku?”
Jak wybrać co najlepsze
Zastanów się jakie informacje chcesz dostawać -media społecznościowe pokazują nam to, co przyciągnie naszą uwagę, żeby trzymać nas dłużej w serwisie. Nie zawsze jest to to, co tak naprawdę chcemy oglądać, lub co nas interesuje.
Wybierz strony lub portale które Cię interesują – czy są jakieś strony branżowe które powinny interesować cię szczególnie mocno? A może jakaś kategoria na takich stronach? Przygotuj listę miejsc do których chcesz zaglądać.
Wykorzystaj narzędzia – w internecie jest wiele narzędzi. To jak je wykorzystasz zależy od Ciebie:
- Feedly – aplikacja która jest tzw. czytnikiem RSS (Really Simple Syndication). Dzięki niej możemy wybrać które artykuły nas interesują, a ona będzie informować nas o tym gdy pojawią się jakieś nowe. Co ważniejsze pomija te które mogą być dla nas nieistotne.
- Visual Ping – aplikacja która sprawdza, czy na stronie pojawiło się coś nowego. Czekasz na ważną aktualizację? A może na stronie pojawia się coś nowego co kilka dni? Visual Ping co kilka minut sprawdza, czy na stronie coś się zmieniło, a jeśli tak informuje nas o tym mailem.
- Google News – aplikacja domyślnie wyświetla nam artykuły które mogą nas zainteresować. Ale pozwala też obserwować wybrane tematy, publikacje dotyczące miejsc i źródła informacji.
- Google Alerts – to aplikacja która pozwala ustawić alarmy. Pokazują one gdy w internecie pojawia się coś nowego w temacie który obserwujemy. Więcej o tym narzędziu pisze Kasia.
- Newslettery – skrzynki pocztowe pozwalają nam na tworzenie filtrów i reguł. Dzięki nim maile możemy dzielić na foldery opisane na różne sposoby. Gdy zapiszesz się na newsletter nadaj mu etykietę, aby zawsze trafiał do właściwego folderu.
Pamiętaj, że takie wiadomości lubią się nawarstwiać, więc możesz stworzyć regułę “jeśli nie przeczytam przez 30 dni, usuń”. Pozwoli to uniknąć bałaganu w skrzynce.
Dobrym rozwiązaniem jest też założenie skrzynki jak moje.newslettery@email.com, która będzie taką skrzynką pocztową specjalnie na newslettery i maile z wiadomościami.
Wyznacz czas w którym będziesz czytać nowe treści – zarezerwuj sobie 15 minut dziennie na przegląd newsów, o stałej porze. Może podczas picia porannej kawy? Może jadąc autobusem do pracy? Pozwoli ci to zbudować nawyk, dzięki któremu będziesz na bieżąco z treściami.
Ograniczony czas sprawi też, że będziesz wybierać tylko te najciekawsze treści, ignorując te mniej ważne. Pamiętaj, że niektóre nagłówki pisane są jako tzw. clickbaity. Mają przyciągnąć twoją uwagę, chodź same nie mają zwykle żadnej wartości.
Artykuły często mają w sobie odnośniki do innych treści. Dlatego uważaj co czytasz. Czasami dwa kliknięcia dzielą czytany przez Ciebie artykuł o rynku owoców i warzyw, od oglądania przepisu na sałatkę.
Nie daj się wciągnąć – czasami pod artykułami trafimy na komentarze. Czytanie opinii innych bywa ciekawsze niż sam artykuł, zwłaszcza gdy trafiamy na kłótnię. Pamiętaj, po co czytasz ten artykuł. Raczej nie dla kłótni samozwańczych ekspertów.
Podsumowanie
W internecie znajdziemy wiele ciekawych i inspirujących treści. Niestety nie jesteśmy w stanie poznać ich wszystkich. Nawet nasz mózg ma swoje ograniczenia, dlatego musimy świadomie wybierać czym go karmimy.
A może chcesz dowiedzieć się jak szybko znaleźć potrzebne informacje w Google, innych wyszukiwarkach i deep web? W infobrokerskiej możemy Cię tego nauczyć. Zapisz się też do naszego newslettera – dostarczamy tylko starannie wybrane treści i ciekawostki ze świata informacji.