Pinterest – źródło informacji dla branży kreatywnej

by Katarzyna Kucia
0 komentarz
wizualizacja kreatywności

Pinterest. Kraina inspiracji gdzie można spędzić godziny na odkrywaniu estetycznych treści. Jak sami twórcy określają, jest to wizualna wyszukiwarka pomysłów. Czym jest i jak można wykorzystać to narzędzie dla branży kreatywnej, dowiesz się z tego artykułu.

Czym jest Pinterest

Pomysł na tę platformę powstał w 2008 roku, jednak wersja beta Pinteresta udostępniona została dopiero w marcu 2010 roku. Obecnie, Pinterest ma ok. 450 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, na całym świecie (IV kwartał 2022 r.). Najwięcej fanów platformy znajduje się w Stanach Zjednoczonych, Polska jest na 13 miejscu, z wynikiem 5,5 mln aktywnych użytkowników.

Jak działa Pinterest

Pinterest służy przede wszystkim do dzielenia się materiałami wizualnymi zwanymi Pinami z innymi użytkownikami, którzy nazywani są Pinnersami. Strona, określana jako wizualna wersja Google jest prosta i intuicyjna w obsłudze. Po zalogowaniu się na portal trafiamy na Stronę Główną. W tym miejscu można znaleźć treści i profile proponowane przez algorytm serwisu na podstawie dotychczasowej aktywności. 

Dominującymi kategoriami na portalu jest moda, wystrój wnętrz, jedzenie oraz makijaż. Jednak na stronie można znaleźć treści związane z prawie każdą branżą.

Pinterest dla biznesu 

Pinterest to portal, który ułatwia udostępnianie treści pomiędzy innymi użytkownikami, oraz różnymi kanałami w mediach społecznościowych. Cecha ta doprowadziła do wzrostu użytkowników podczas pandemii — w tym okresie na platformie zanotowano przyrost o około 100 milionów użytkowników. Ludzie zamknięci podczas lockdownu, zaczęli korzystać głównie ze sklepów online. Dzięki przyciskowi „Shop the Look” , użytkownicy mogą kliknąć interesujący ich przedmiot i szybko przenieść się do strony sklepu.    

Portal umożliwia założenie bezpłatnego konta biznesowego. Taki profil daje wiele korzyści  — można śledzić statystyki związane na przykład z klikalnością danych linków, czy tworzyć reklamy. Jednak kluczową korzyścią posiadania takiego konta jest social commerce, czyli system bezpośredniej sprzedaży w aplikacji społecznościowej. Umożliwia on przedsiębiorcom dotarcie do klientów, właściwie na każdym etapie procesu sprzedaży. Zaczynając od poszukiwania pomysłów i inspiracji (produktów), następnie ich porównania, i samego zakupu. Dzięki Pinterest można budować świadomość marki, zwiększać zasięg czy przekierowywać ruch z serwisu na własną stronę internetową. 

Źródło informacji dla branży kreatywnej

Pinterest to przestrzeń, która stała się nie tylko miejscem, gdzie użytkownicy dzielą się inspiracjami, ale również ważnym źródłem informacji dla branży kreatywnej. Projektanci, marketerzy, graficy czy twórcy internetowi mogą pozyskiwać tam nowe pomysły, i poszerzać swoją wiedzę i umiejętności.

Jedną z najważniejszych funkcji Pinteresta jest możliwość tworzenia własnych tablic inspiracyjnych. Użytkownicy mogą z łatwością tworzyć zbiory wybranych zdjęć, grafik, wzorów czy kolorów, które później służą im np. jako inspiracja przy tworzeniu nowych projektów. 

Pinterest Lens

Pinterest Lens to narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie inspiracji za pomocą aparatu w smartfonie. Dzięki tej funkcji użytkownicy mogą zrobić zdjęcie przedmiotu i znaleźć podobne obrazy w serwisie. Lens automatycznie rozpoznaje przedmioty, kolory czy faktury i wyszukuje podobne obrazy na podstawie tych cech. Funkcja ta jest szczególnie przydatna dla branży kreatywnej, ponieważ użytkownicy mogą znaleźć inspiracje na żywo, na ulicy czy na wystawach, a następnie wyszukać podobne produkty lub wzory w serwisie.

Warto zaznaczyć, że Pinterest Lens jest funkcją wciąż rozwijaną i udoskonaloną. Użytkownicy mogą spodziewać się coraz większej dokładności i szybkości działania narzędzia.

Źródło

Leading countries based on Pinterest audience size as of January 2023, Statista.com

Number of monthly active Pinterest users worldwide from 1st quarter 2016 to 4th quarter 2022, Statista.com

Pinterest.com

You may also like