Jak nie dać się oszukać na Booking i co zrobić gdy się to stanie?

by Bartłomiej Olechowski
0 komentarz
Jak nie dać się oszukać na booking.com

Booking.com to strona, na której znajdziemy miliony pokoi i domków do wynajęcia na wakacje i wyjazdy. Niestety możemy tam też trafić na oszustów. Dziś o tym jak nie dać się oszukać na Booking i znaleźć wymarzony nocleg.

Na co uważać na booking.com?

Wybierając pokój na booking musimy zwracać uwagę nie tylko na to co jest na zdjęciach, ale też na otoczenie. Niektóre elementy mogą być problematyczne. Oto 3 kategorie problemów, z którymi możesz się spotkać na etapie wybierania miejsca pobytu. 

Wybieranie pokoju

Wiemy mniej/więcej w jakiej okolicy chcemy wynająć pokój. Warto jednak zwrócić uwagę na to jak obiekt prezentuje się nie tylko na zdjęciach. Równie ważne są także opinie o nim i jego lokalizacja.

  1. Lokalizacja – czy miejsce które rezerwujesz, ma dobry dojazd? Czy w pobliżu są jakieś ciekawe miejsca?
  2. Zdjęcia – nie wszystko złoto co w ofercie. Zdjęcia na portalu zazwyczaj są wybierane przez właścicieli. Dlatego sprawdź jak miejsce rezerwacji wygląda na Google Maps – są tam zdjęcia i recenzje wystawione przez inne osoby, które były wcześniej w tym obiekcie.
  3. Oceny i recenzje – warto sprawdzić recenzje obiektu na stronie, lub w Google Maps. Dzięki temu dowiemy się o tym, co mogło zostać pominięte w opisie miejsca, np. pociągi jeżdżące pod oknami, lub inne problemy.
  4. Reputacja obiektu – podobnie jak recenzje, ale w większym zakresie. Czy ktoś pisał w internecie coś o tym miejscu? Może znajdziemy artykuł, który je chwali, a może taki który przed nim ostrzega?
  5. To (nie) jest ostatni pokój! – strony z rezerwacjami jak Booking często pokazują, że coś jest jako “ostatnia sztuka w tej cenie”. Ta sztuczka ma zwiększyć szansę na to, że zabukujemy pokój od razu.

Cena gra rolę

Pieniądze to nie wszystko, ale jadąc na wakacje liczymy się z różnymi wydatkami. Nocleg często stanowi ich ważną część. Lepiej wiedzieć, na co idą nasze pieniądze. A w razie potrzeby, czy możemy je odzyskać:

  • Cena – czy w okolicy są pokoje o podobnym standardzie? Jeśli tak to ile kosztują? Czy za kilka złotych mniej/więcej znajdziesz pokój podobny, a może w o wiele lepszym stanie?
  • Dodatkowe koszty – czy udogodnienia są wliczone w cenę, a może trzeba za nie dodatkowo płacić? 
  • Anulowanie rezerwacji – co jeśli pojawi się potrzeba odwołania bukingu? Niektóre rezerwacje są bezzwrotne, a inne pozwalają nam odzyskać część pieniędzy. 
  • Warunki płatności – płatność kartą czy gotówką? Z góry przy rezerwacji, czy na miejscu? W jakiej walucie?

Dodatki, czy standard?

To, co dla jednej osoby jest normą, dla innej jest dodatkiem. Nie wszędzie standard obsługi jest taki sam, dlatego warto wcześniej sprawdzić, czy na miejscu znajdziemy to, na czym nam zależy. Ale też jakie zasady panują w miejscu, do którego jedziemy:

  • Zwierzęta – czy w obiekcie mogą przebywać zwierzęta? Niestety nie do wszystkich miejsc wejdziemy razem z naszymi ulubieńcami.
  • Udogodnienia – czy w okolicy są miejsca parkingowe? A może budynek ma własny parking? Czy śniadanie jest wliczone w cenę? Jakie są inne udogodnienia w pokojach? Czy na miejscu jest np. grill lub miejsce na ognisko?
  • Recepcja – działa całodobowo, czy tylko w ograniczonych godzinach?
  • Dostęp do pokoju – klucz/kartę zostawiamy w recepcji, czy nosimy z sobą? Czy do pokoju możemy wrócić kiedy chcemy? Jak dostać się na teren obiektu jeśli brama jest na noc zamykana?

Jak nie dać się oszukać na Booking.com?

Tam, gdzie są pieniądze, są i oszuści. Na Booking czasami możemy trafić na oferty które zostały stworzone przez oszustów. Służą one wyłudzaniu pieniędzy, albo danych do kart i kont. Czasami możemy trafić też na nieuczciwych wystawców, przedstawiają oni ofertę różniąca się od stanu rzeczywistego. 

  1. Sprawdź wiarygodność oferty – oferta tak dobra, że aż wydaje się nieprawdziwa? Sprawdź, czy takie miejsce w ogóle istnieje (powinno być zaznaczone na Google Maps). A może w opisie są jakieś haczyki, które pozwolą naliczyć dodatkowe opłaty?
  2. Sprawdź opinie i recenzje – poruszane już wyżej, ale przypomnijmy: recenzje często pisane są przez prawdziwych ludzi. Szczególnie dużo możemy dowiedzieć się z tych negatywnych.
  3. Sprawdź szczegóły rezerwacji – ile płacę, za co, kiedy, w jakiej walucie i czy mogę anulować najem.
  4. Płatności bezpiecznymi metodami – płać kartą kredytową, lub poprzez znane systemy płatności. Unikaj płacenia gotówką lub przelewem bezpośrednio na nieznane konta bankowe. Przelew BLIK może sprawić, że stracimy nasze pieniądze. Oszust może je wypłacić w bankomacie i z nimi zniknąć!
  5. Korzystaj z oficjalnej aplikacji lub strony, unikaj “dziwnych” stron – oszuści mogą stworzyć stronę, która będzie wyglądała identycznie jak Booking.com. Strona ta często kieruje do innej, której celem może być kradzież naszych pieniędzy, tożsamości, lub dostępu do kont. 
  6. Zachowaj potwierdzenie wynajmu – gdy już zarezerwujesz obiekt, zapisz potwierdzenie wykonania operacji. Możesz je nawet wydrukować, najlepiej z datą wydruku. W przypadku problemów z rezerwacją będziesz mieć twarde dowody w sprawie.
  7. Maile z potwierdzeniem – czy przychodzą z oficjalnego adresu booking? Czasami oszuści mogą oszukać nas mailem “twoja rezerwacja została wstrzymana, dopłać 10 zł”, który ma na celu przechwycić nasze konto bankowe lub inne.

Co zrobić gdy ktoś mnie oszuka na Booking?

Co jeśli jednak daliśmy się oszukać? Jeszcze nie wszystko stracone – wciąż mamy szansę odzyskać nasze pieniądze i ostrzec innych. Ale musimy działać w miarę możliwości szybko i spokojnie. 

Działania ze strony platformy

W zależności od rodzaju problemu powinniśmy zacząć od kontaktu z obsługą klienta Booking.

  • Skontaktuj się z obsługą klienta – opisz sytuację ze szczegółami. Obsługa Booking zwraca pieniądze za rezerwację w ciągu 7-10 dni. 
  • Przygotuj dokumentację – zrób zdjęcia problemu, jeśli to np. różnica między stanem rzeczywistym a zdjęciami na stronie rezerwacji. 
  • Zgłoś oszustwo Booking.com –  zgłoś problemy z obiektem, po to by Booking mógł usunąć nieuczciwą ofertę.
  • Wystaw recenzję obiektowi – poinformuj innych użytkowników o problemach z danym miejscem. 
  • Booking może też pomóc znaleźć pokój zastępczy. Niestety ta opcja związana z obsługą klienta może być czasami utrudniona z różnych powodów. 

Działania ze strony banku i policji

Jeśli jesteś ofiarą wyłudzenia danych, skontaktuj się ze swoim bankiem i policją. Nie zapomnij też zablokować konta i zastrzec dokumentów jeśli masz podejrzenie, że oszuści je przejęli.

  • Zastrzeż kartę i dowód osobisty – jeśli oszuści wyciągnęli od Ciebie dane dokumentów (numer karty i kod CVV, albo numer dowodu), zastrzeż je tak szybko jak się da.
  • Skontaktuj się z bankiem – na twoje szczęście przelew można cofnąć. Banki w przypadkach takich jak oszustwa umożliwiają cofnięcie przelewu według procedur. Booking domyślnie sam powinien zwrócić nam kwotę przelewu w ciągu 7-10 dni.
  • Zgłoś oszustwo policji – wprowadzenie w błąd, do którego zaliczamy oszustwo i wyłudzenie, podlega pod art. 286 k.k. Pamiętaj, żeby zabrać z sobą takie dowody jak potwierdzenie rezerwacji, potwierdzenie przelewu, zdjęcia obiektu, e-maile, zrzuty ekranu rozmów i SMS-ów i inne.

Podsumowanie

Rezerwowanie miejsca na wakacje czy nocleg może nam przynieść wiele nerwów. Dlatego lepiej już na etapie wybierania warto sprawdzić miejsce, które nas interesuje, po to, aby oszczędzić sobie zdrowia.

You may also like