Pozyskiwanie informacji z mediów społecznościowych jest metodą stosowaną od lat w ramach SOCMINT, o której pisaliśmy tutaj. Dziś skupię się na tym, w jaki sposób możemy wykorzystać grupy z Facebooka oraz LinkedIna do pozyskiwania danych.
Facebook i LinkedIn
Grupy tworzone na platformach społecznościowych cieszą się niezmiennie dużym powodzeniem. Wraz z rosnącą popularnością Facebooka czy Linkedina zastąpiły one wcześniejsze fora internetowe, czy też inne kanały komunikacji np. między studentami lub pasjonatami konkretnej dziedziny. Pełnią więc podobną funkcję, jednak w przypadku grup o wiele szybciej można zbudować dużą społeczność wokół konkretnego tematu lub marki. Zyskują one popularność min dzięki specjalnym algorytmom, gdyż Facebook na różne sposoby promuje grupy, będące źródłem interakcji pomiędzy jej uczestnikami.
LinkedIn skupia w swoich zasobach sferę biznesu, natomiast Facebook jest otwarty na niemal każdy profil tematyczny i pozwala swoim członkom nawiązywać bardziej prywatne i otwarte relacje między sobą. Grupy można podzielić ze względu na publikowane w nich treści: tematyczne, branżowe, lokalne lub skupiające fanów konkretnej marki. Obie platformy mają grupy ogólnodostępne (otwarte) oraz niepubliczne (zamknięte), do których dostęp można otrzymać przez dedykowane zaproszenie. Mogą je założyć zarówno osoby prywatne, jak i firmy.
Jeśli zamierzamy pozyskać informacje pochodzące z takich grup, musimy pamiętać o tym, że Google nie indeksuje zasobów ukrytych w grupach o statusie “niepubliczna”. Aby do nich dotrzeć, musimy to zrobić w inny sposób…
Do czego więc możemy wykorzystać to ogromne źródło informacji i w jaki sposób to zrobić?
Budowanie strategii marketingowych
Tutaj mamy wiele możliwości, działając w myśl content marketingu lub idei social selling. Po utworzeniu grupy w social mediach, skupiamy klientów naszej marki, dzięki czemu mamy możliwość wchodzenia z nimi w dialog i budowania relacji. Wzmacniamy tym samym wizerunek firmy oraz poznajemy ukryte potrzeby naszych konsumentów, ich pomysły i inspiracje. To również świetny sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Grupa może zatem stać się jednym z najbardziej efektywnych kanałów naszej strategii marketingowej. W roli administratora naszego profilu możemy lepiej poznać członków naszej grupy. Możemy utworzyć np. czat grupowy, udostępniać swoje blogposty lub nowości produktowe, trafiając tym samym bezpośrednio do fanów marki.
Dodatkowo, korzystając z funkcji wyszukiwania Grupy na LinkedIn i filtrując według stanowiska, firmy i lokalizacji możemy stworzyć listę potencjalnych klientów. Obserwując ich publikacje możemy zapoznać się problematyką, jaką poruszają oraz budować kontakty. Możemy również odnajdywać interesujące nas grupy poprzez odpowiednie słowa kluczowe.
Wykorzystując informacje publikowane na grupach społecznościowych, możemy dokonać również weryfikacji kontrahenta lub monitoringu działań konkurencji.
Dla kogo jeszcze grupy w social mediach są przydatnym źródłem informacji i do czego możemy je wykorzystywać?
- Szukanie nowych pracowników – grupy na LinkedIn są prawdziwą kopalnią potencjalnych kandydatów i szansą dla pracodawców na znalezienie odpowiednich pracowników. Ponieważ skupiają one w swoim gronie osoby z danej branży. Przyglądanie się więc uczestnikom biorącym aktywny udział w rozmowach może stanowić wartościowy element mający wpływ na dobór kandydatów.
- Analiza nastrojów społecznych – dotycząca zarówno produktów konsumenckich, jak i sytuacji politycznej czy ekonomicznej w danym czasie. Swoboda wypowiedzi grup tematycznych sprzyja pozyskiwaniu tego typu informacji.
- Działania wywiadowcze – od wielu już lat zarówno państwowe służby wywiadowcze, jak i prywatni detektywi korzystają z techniki SOCMINT. Poszukują w ten sposób osób zaginionych lub podejrzanych o popełnienie przestępstwa
Podsumowanie
Grupy tworzone w mediach społecznościowych są doskonałym miejscem wymiany wiedzy, informacji i opinii. Skupiają wokół siebie osoby o wspólnych zainteresowaniach lub problemach. Zachęcają do dzielenia się z innymi swoimi spostrzeżeniami w swobodny sposób, dlatego mogą stać się źródłem odnajdywania ukrytych potrzeb konsumenckich lub innych cennych danych. Stanowią przestrzeń do rozwijania wspólnej społeczności, zarówno na polu prywatnym, jak i biznesowym.