Konkurent nasz nieznany

autor gościnny

, Biznes

Polskie firmy znacznie częściej badają swoich potencjalnych kontrahentów aniżeli istniejącą konkurencję. Na świecie jest dokładnie odwrotnie.

Deprywacja sensoryczna  – to procedura, w której w sposób zamierzony pozbywamy się bodźców oddziałujących na poszczególne lub nawet wszystkie zmysły. To zabieg paramedyczny lub psychoterapeutyczny i wydawałoby się, że nie ma nic wspólnego z biznesem. A jednak – polskie firmy prawie nie korzystają z raportów wywiadowni gospodarczych dotyczących konkurencji. Zupełnie jakby przebywały w komorze deprywacyjnej – może licząc na efekt leczniczy? Niestety, niewiedza rzadko bywa atutem we współczesnej gospodarce.

– Trudno dokładnie ocenić, ile raportów wiarygodności płatniczej dotyczyć może potencjalnych kontrahentów, a ile rzeczywistych rywali. Można jednak podejrzewać, że tych pierwszych jest zdecydowanie więcej – mówi Magdalena Maciejewska, Kierownik Działu Informacji w Creditreform Polska.

Okazuje się, że częstą przyczyną tej niemocy bywa brak wiedzy o tym, kim w ogóle jest nasza konkurencja.  Tu znów pojawia się pytanie – dlaczego firmy w Polsce tak rzadko korzystają z raportów branżowych? Odpowiedzi prostej nie znajdziemy – lecz zapewne chodzi tu wciąż o brak doświadczeń na tym polu. A może również o deficyt, jeśli idzie o niezależne analizy tego typu?

Warto też wiedzieć, że istnieją dziesiątki narzędzi marketingowych, których zapewne już używamy do monitorowania własnej wydajności. Mogą one być wykorzystane w celu sprawdzenia  otoczenia konkurencyjnego. Konieczne staje się wtedy ciągłe sprawdzanie określonych obszarów.  Zatrudnianie w przedsiębiorstwie osób, które będą wykonywały takie zadania nie zawsze jest ekonomicznie uzasadnione. – W takich przypadkach najlepiej zwrócić się do ekspertów z zewnętrznej firmy – dodaje Magdalena Maciejewska.

 

Autor: Krzysztof Maciejewski/Creditreform

Wywiadownia gospodarcza Creditreform wywodzi się z Niemiec i została założona w 1879 r. w Mainz.

Jest obecnie jedną z najstarszych i największych w Europie organizacji zajmujących się gromadzeniem, analizą oraz dostarczaniem informacji o moralności płatniczej firm, prowadzeniem windykacji należności w kraju i za granicą (B2B, B2C), marketingiem adresowym oraz monitoringiem płatności. Celem działalności firmy, jest minimalizowanie ryzyka działalności swoich Klientów, poprzez dostarczanie wiarygodnej i rzetelnej informacji o ich partnerach biznesowych.

Firma Creditreform zajmuje się również sporządzaniem analiz portfelowych oraz analiz branżowych.