Facebook – jaka kara za fake news?

by Katarzyna Krogulec
0 komentarz
facebook-kara-za-fake-news

Ostatnio pisaliśmy o sposobie Facebooka na walkę z nieprawdziwymi newsami, który polegał na usunięciu możliwości podglądu linków. Całkiem niedawno ten sam portal poinformował, że zamierza karać użytkowników za publikowanie fake newsów. Fanpage zostaną  sprawdzane pod kątem treści, a te, które rozpowszechniają nieprawdziwe wiadomości, nie będą mogły się reklamować przez pewien czas.

Satwik Shukla – Produkt Manager Facebooka, oznajmił, że w ciągu ostatniego roku firma podjęła znaczące kroki, by zmniejszyć ilość nieprawdziwych wiadomości na portalu. Najpierw zabroniono reklamodawcom wyświetlania reklam, powiązanych z nieprawdziwymi newsami, które zostały oznaczone przez organizacje sprawdzające fakty. Teraz doszedł zakaz reklamowania się na Facebooku przez strony, które kilkakrotnie umieszczały informacje zakwalifikowane jako fałszywe.

Nowa aktualizacja algorytmu Facebooka ma spowodować zmniejszenie rozprzestrzeniania fake newsów, i w konsekwencji zarabiania na nich. Przewidziana blokada ma być tymczasowa, i jeśli dana strona zaprzestanie dystrybuować nieprawdziwe wiadomości, powróci możliwość korzystania z narzędzi do publikacji reklam.

Jaka kara za fake news?

 W ubiegłym roku Facebook zaczął współpracę z organizacjami sprawdzającymi prawdziwość informacji zamieszczanych w internecie. Na razie 31 serwisów podpisało deklarację o walce z fake newsami. Pełną listę udostępnia Poynter Institute. Sygnatariusze tego porozumienia są zobowiązani oprócz ujawniania źródeł, z których pochodzą ich treści, do przedstawiania metod,  zgodnie z którymi wiadomości są kwalifikowane jako nieprawdziwe. Dodatkowo muszą ujawniać w jaki sposób finansują swoją działalność i skąd pozyskują na nią pieniądze.

Jak weryfikują informacje inne serwisy?

 Podobne  kroki w celu usunięcia dezorientujących treści podejmują inne wielkie firmy działające w internecie, w tym Google. W Google News oraz w wynikach wyszukiwania w wielu krajach pojawiły się tagi „Fact Check”. Algorytm ustawia odpowiednią etykietę na podstawie 100 serwisów sprawdzających wiarygodność internetowych informacji. Serwisy, które obecnie analizują zgodność newsów z faktami to: m.in. Snopes, PolitiFact, Associated  Press i Washington Post.

A gdybyście mieli ochotę przeczytać więcej o narzędziach, które pomagają w skutecznym wychwytywaniu fake news, przypominamy Wam nasze zestawienie.

You may also like