Weekview #18 (19-25 lipca): Google, Instagram, Atlasify…

Marta Dzienkiewicz

, News

Google udoskonala jeden ze swoich flagowych produktów – Mapy. „Po pojawieniu się w aplikacji mobilnej Map Google, usługa Osi czasu trafia do przeglądarki. Prezentuje się wręcz znakomicie, zaskakuje ilością informacji i sposobem ich wyświetlania, a jednocześnie przypomina jak niewiele z ogólnie rozumianej prywatności tak naprawdę zostaje, gdy najczęściej nieświadomie jesteśmy w taki sposób śledzeni.” Trochę przerażające.

A dla tych, którym mało „przerażających” informacji polecam artykuł Tim’a Wu – prawnika, Michael’a Luca – profesora Harvard Business School i naukowców z Yelp. Ekipa przygotowała dokument „Is Google degrading search? Consumer Harm from Universal Search”, w którym krytycznie odnosi się do Google i wyników, które zwraca. Twierdzą oni, że kiedy ludzie szukają informacji lokalnych, wówczas Google pokazuje internautom wyniki i dane tych firm, z którymi Google współpracuje czyli np. tych firm, które mają konto na Google+.

Wiedzieliście, że Google przesyła dane kablami, które biegną pod morzem? Oto 9 faktów w związku z tym, o których nie mieliście pojęcia 😉

Instagram wprowadza kolejną nowość w serwisie z poziomu przeglądarki internetowej i jest nią wyszukiwanie, które do tej pory było tam niedostępne. Za jej pomocą możemy wyszukiwać osoby oraz konkretne hashtagi. Pozwala nam także wyszukiwać zdjęcia na podstawie lokalizacji.

Naukowcy z Northwestern University opracowali wyszukiwarkę Atlasify, która pokazuje wyniki zapytania na mapie świata. Mapa jest interaktywna. Prof. Douglas Downey: Gdy przeglądamy sieć z zamiarem uzyskania szerszego pojęcia o jakimś procesie, zjawisku czy idei, lista dziesięciu najlepiej pasujących linków nie jest najlepszym możliwym rozwiązaniem – twierdzi prof. Downey. – Doszliśmy do wniosku, że szybkie przedstawienie jakiegoś problemu na bardziej ogólnym, globalnym poziomie może załatwić tematyczna kartografia. (…) Osiągnięciem Atlasify jest to, że system działa niemal całkowicie samodzielnie. Algorytm przeszukuje Wikipedię i ustala, jakie koncepty są dla ludzi interesujące oraz jakie istnieją związki między tymi konceptami. Nazywamy to “wyjaśniającymi relacjami semantycznymi.

Associated Press i brytyjski Movietone, posiadający w zasobach ogromne archiwa kronik filmowych, udostępnia prawie 17 000 godzin materiałów filmowych na swoich kanałach na YouTube. Udostępnia historyczne nagrania, które dotyczą znaczących wydarzeń historycznych, ale i codzienności a sięgają wstecz roku 1895. 550 000 filmów dotyczy sportu, kultury, polityki, klęsk żywiołowych.

Czy Czytelnicy Rynku Informacji są na Twitterze? Dla tych, którzy zaczynają przygodę (ale nie tylko) 5 praktycznych porad jak zyskać i utrzymać użytkowników w tej społecznościówce. Czekamy na Was na kanałach: @rynekinformacji i piszącej te słowa – @ispresso.

A skoro o poradach mowa, to Karl Sluis podpowiada 9 niezbędnych podręczników o wizualizacji informacji.