Research personalny – Facebook

Przeszukiwanie Facebooka jest jak odnajdywanie odpowiedzi bez zadawania pytań. Użytkownicy serwisów społecznościowych chętnie chwalą się wieloma szczegółami ze swojego życia zawodowego i prywatnego, które dla researchera mogą okazać się cenne. Czy wiesz, że istnieją narzędzia wspierające wyszukiwanie informacji o użytkownikach Facebooka?

Przeszukiwanie Facebooka jest jak odnajdywanie odpowiedzi bez zadawania pytań. Użytkownicy serwisów społecznościowych chętnie chwalą się wieloma szczegółami ze swojego życia zawodowego i prywatnego, które dla researchera mogą okazać się cenne. Aby jednak skorzystać z pełni informacji zawartych na Facebooku, należy umieć poruszać się po serwisie, bądź skorzystać z zewnętrznych aplikacji. Wśród najpopularniejszych narzędzi wspierających pozyskiwanie danych ze wspomnianego serwisu społecznościowego należy wspomnieć o:

  • StalkFace – po wpisaniu adresu URL profilu prześwietlanej osoby, strona zwraca wyniki w postaci linków do: informacji profilowych (zdjęć, postów, filmów, grup, wydarzeń, gier i aplikacji), materiałów otagowanych danym imieniem i nazwiskiem (zdjęć, postów, filmów), zainteresowań (stron, partii politycznych, religii, muzyki, filmów, książek i miejsc), polubionych zasobów (zdjęć, postów, filmów), powiązanych osób (rodziny, przyjaciół, współpracowników, kolegów ze szkoły/uczelni), komentowanych zdjęć, postów i filmów, odwiedzonych miejsc (barów, restauracji, sklepów, hoteli teatrów etc.);
  • Stalkscan – działa podobnie jak powyższe narzędzie i udostępnia podobny zakres linków pogrupowanych według rodzaju powiązania zasobu z osobą;
  • Comostalkear – to kolejna alternatywa dla powyższych serwisów; przedstawia wyniki w formie listy linków.

Researcher może wykorzystać zasoby Facebooka dla pozyskania informacji w rozmaitym zakresie. Poniżej kilka przykładów zastosowania ze wskazaniem zasobów portalu, z których można daną informację pozyskać:

  • miejsce przebywania osoby – zameldowania, aktualne polubienia, zdjęcia z lokalizacją, zainteresowanie wydarzeniami;
  • status majątkowy – zdjęcia (np. samochodu), posty, zameldowania (np. w hotelach);
  • poglądy polityczne i społeczne – polubienia, komentarze, zainteresowania;
  • relacje – znajomi, tagi, wspólne zdjęcia, wzajemne komentarze; tutaj przydaje się także możliwość bezpośredniego sprawdzenia relacji dzięki zastosowaniu adresu: https://www.facebook.com/friendship/<użytkownik_1>/<użytkownik_2>

Aby zrozumieć w pełni, jakie dane gromadzi o nas Facebook, warto pobrać kopię swoich danych (Ustawienia -> Twoje informacje na Facebooku -> Pobieranie Twoich informacji). Taka analiza pomoże zweryfikować, czy dane, których szukamy są agregowane w Facebooku. Oczywiście należy pamiętać, że prywatnością w portalu społecznościowym można zarządzać. To do decyzji użytkownika należy, czy będzie można go odnaleźć po takich danych jak numer telefonu czy adres e-mail, czy profil będzie indeksowany przez wyszukiwarki oraz dla kogo będą widoczne dodawane posty.

Z cyklu Research personalny pojawią się kolejne artykuły poświęcone serwisom społecznościowym, takim jak: YouTube, Instagram, Pinterest i inne.

 

Zobacz także:

Google, Apple i Facebook będą odczytywać nasze emocje