Po co nam wizualizacja informacji?

Każdy z nas codziennie bombardowany jest ogromną ilością informacji. Jedne treści czytamy chętniej niż inne, są takie, które bardziej zapadają nam w pamięć, sprawniej się je nam czyta, bardziej je rozumiemy. Fakt tego, w jaki sposób informacja jest opisana, przedstawiona czy zaprezentowana ma niebagatelne znaczenie. 

Remedium na pośpiech 

Większość ludzi jest wzrokowcami. Ponad 70% informacji, jakie odbieramy, docierają do nas za pomocą zmysłu wzroku. W internecie, niecierpliwie skrolując ekrany naszych urządzeń, też wiele zależy od tego, co widzimy, bo dzisiaj strony raczej przeglądamy, a nie czytamy. Statystyki podają, że 79% internautów strony tylko przegląda, a jeśli już zaczyna czytać to robi to niecierpliwie i nieuważnie. Z badań wynika, że jedynie 16% internautów czyta treść słowo po słowie, a na przeczytanie 100 słów poświęca zaledwie 4,5 sekundy. 

Remedium na skupienie 

Jeśli czytamy szybko, niecierpliwie i nieuważnie, to rozumiemy też mniej i gorzej zapamiętujemy materiał. Dlatego czytając szukamy w tekście konkretnych informacji, które są łatwe do zlokalizowania i szybkiego przyswojenia. Stąd taką popularnością cieszą się infografiki, wykresy, tabele czy zestawienia,  które w prosty, przystępny, łatwy do ogarnięcia wzrokiem sposób zbierają najważniejsze treści. A o to dzisiaj chodzi, by odbiorca tekstem się zainteresował. Każdy autor czy twórca chce przykuć uwagę, skupić wzrok albo szybko i jasno zakomunikować jakąś prawdę/fakt/daną.  

Remedium na zwięzłość  

Brytyjski ekonomista Alfred Marshall jeszcze w poprzednim wieku mówił, żefakty same w sobie niewiele są warte. Dopiero kiedy ktoś je analizuje, wyjaśnia, interpretuje lub w pewien sposób przedstawia, nabierają wartości i stają się interesujące.” Formą interpretacji czy prezentacji jest właśnie wizualizacja informacji czyli prezentowanie wszelkich informacji w formie obrazu.  Sposobów wizualizacji jest tak naprawdę wiele, bo oprócz infografik czy wizualizacji zaliczamy do niej także wykresy, tabele, arkusze kalkulacyjne, histogramy, statystyki, bullet graphs, harmonogramy, mapy myśli czy wizualizacje 3D. Nie ma znaczenia ilość materiału czy jego obszerność,  liczy się jakość i przekaz. Im prostszy i łatwiejszy przekaz w odbiorze, tymi lepiej.  

Proste komunikaty graficzne przebijają się do naszej świadomości szybciej, aniżeli komunikaty tekstowe. Przetworzenie tekstu zawierającego 200-250 słów zajmuje naszemu mózgowi 60 sekund, by zrozumieć treści wizualne wystarczy mu 1/10 sekundy. A nie od dziś wiadomo, że tekst wsparty grafiką jest łatwiej przyswajalny i ułatwia zrozumienie przedstawionych treści. Podobno kiedy na stronie www dominują treści wizualne współczynnik klikalności wzrasta o 47% w przeciwieństwie do stron, gdzie przeważa tekst. 

  

Dodaj komentarz