Narzędzia Google – katalog, cz. II

W kolejnej części przeglądu narzędzi Google prezentujemy narzędzia przydatne do pracy biurowej np. Google Keep, Google Drive, Google Code oraz narzędzia geolokalizacyjne – dobrze znane Google Earth oraz Google Street View i Google Map Maker. W przeglądzie znalazły swoje miejsce również mniej znane narzędzia dla biznesu.

Gmail – serwis webmail świadczony przez Google Inc. bezpłatnie, oparty na technologii AJAX. Charakteryzuje się łączeniem wiadomości wychodzących i przychodzących w wątki, zakładkami, kategoryzacją i filtracją wiadomości oraz dobrą ochroną przed spamem. Z Gmail korzysta ponad 425 milionów użytkowników.

Google Drive – dysk online umożliwiający przechowywanie, tworzenie i edycję  danych w pamięci dyskowej Google. Dysk ten jest zintegrowany z dokumentami Google takimi jak: procesor tekstu – Dokument, program do tworzenia prezentacji multimedialnych – Prezentacja, arkusz kalkulacyjny – Arkusz, edytor grafiki wektorowej – Rysunek. Narzędzie zapewnia możliwość udostępnianie materiałów zamieszonych na Google Drive w różnych wariantach. W usłudze bezpłatnej dostępny jest 15 GB.

Google Keep – nowe narzędzie Google Inc. opublikowane w 2013 roku, jest notatnikiem, który posiada wiele funkcji, które wyróżniają go innych tego typu narzędzi np. umożliwia dzielenie się z innymi notatkami, nagrywanie głosowe z transkrypcją na tekst, robienie zdjęć, posiada wyszukiwarkę z opcją wyszukiwania poprzez kolor, ustawianie przypomnień czasowych i lokalizacji oraz możliwość oznaczania i etykietowania notatek. Narzędzie dostępne dla każdego typu urządzeń, dodawane notatki są synchronizowane na nich wszystkich.

Google Cloud Print – jest technologią dopuszczającą łączenie drukarek z Internetem w celu możliwości drukowania z dowolnego miejsca oraz udostępniania drukarek innym osobom. technologia dostępna dla wszystkich urządzeń – tabletów, komórek, chromebooków, komputerów.

Google Translate – narzędzie do tłumaczenia tekstów, stron internetowych oraz plików tekstowych. Posiada tłumaczenie w czasie rzeczywistym oraz głosowe dodawanie tekstu. Możliwe jest tłumaczenie testu w ok 80 językach. Narzędzie dostępne dla wszystkich przez serwis internetowy.

Google Calendar – darmowe narzędzie pełniące funkcje kalendarza umożliwiające udostępnianie całej jego zawartości bądź części innym użytkownikom posiadającym konto Google. W ustawieniach dostępna jest opcja przypomnienia o wydarzeniu poprzez sms. Narzędzie oparte na technologii AJAX.

Google Sites – kolejne narzędzie od Google Inc. z tworzone w technologii AJAX – internetowy edytor pisania stron internetowych. Witryny internetowe tworzone za pomocą Google Sites mają następującą domyślną domene . Użytkownik do dyspozycji otrzymuje 100 MB na serwerze.

Google Alerts – narzędzie do monitorowania treści, poszukiwania nowych i ciekawych materiałów w sieci. Jest usługą wyszukiwarek Google, która powiadamia za pomocą e-maili o nowych treściach zamieszonych w Internecie z zakresu treści, którego ustawiono w alercie.

Google Code – witryna dla programistów zawierające narzędzia programistyczne, API (dotyczące wszystkich narzędzi Google), informacje o projektach oprogramowania oraz techniczne zasoby. Dodatkowo w Google Code znajdują się narzędzia takie jak:  Google App Engine czy Google Web Toolkit. Działa od 2005 roku.

Picasa – narzędzie do organizacji zdjęć wraz z możliwością ich prostego edytowania i obróbki, dostępna jest także udostępnianie zdjęć. Dostępne od 2004 roku, w wersji polskiej o 2006 r. Siostrzanym produktem jest Picasa Web Album.

Narzędzia dla biznesu

Google Finanse – serwis informacyjny wraz z wyszukiwarką prezentujący informacje dotyczące kursów aukcji, decyzji finansowych różnorodnych firm oraz wiadomości z blogów związane z przedsiębiorstwami. Dane prezentowane są za pomocą wykresów. Wymaga wtyczki Marcomedia Flash Player.

Google Analytics – narzędzie do analizy statystyk portali i stron internetowych. Funkcjonalnościami tego narzędzia są: eksportowanie raportów, generowanie raportów, dostępność do API, połączenie z aplikacjami typu e-commerce, tworzenie segmentów klientów, zbieranie danych z nieograniczonej liczy witryn internetowych.

AdWords – narzędzie do wyświetlania reklam w wyszukiwarce Google oraz na portalach współpracujących np. Google AdSense w postaci linków sponsorowanych. Pozwala na reklamowanie lokalne jak i globalne.

Google Apps to Work – pakiet narzędzi dla firm złożony z gmail, dysk google, spotkania google, kalendarz google wraz z biznesowymi funkcjami niedostępnymi dla zwykłych użytkowników kont Google. Pakiet działający w chmurze obliczeniowej ma zwiększać produktywność i oprogramowanie do działań grupowych. Z Google Apps korzysta ok 5 mln  organizacji z różną działalnością na świecie.

Geolokalizacja

Google Street View i Google Map Maker – narzędzia dostępne poprzez serwis internetowy Google Maps służący do wyszukiwania obiektów, przeglądania map, zdjęć satelitarnych oraz lotniczych. Google Street View jest narzędzie umożliwiającym obserwację panoramy miast w 360°. Kreator Map Google jest natomiast narzędziem pozwalającym edytowanie map Google w celu wprowadzania poprawek w postaci np. zmiany nazw, usuwania obiektów nieistniejących dla poprawności danych zamieszczonych na mapach.

Google Earth – narzędzie z informacjami geograficznymi powstałe do wirtualnego zwiedzania zakątków naszej planety. Trójwymiarowe modele kuli ziemskiej zdjęć lotniczych, satelitarnych i panoram. Funkcje Google Earth możliwości oglądania oceanów, zdjęć historycznych a także nieba – Google Sky, księżyca – Google Moon, marsa – Google Mars oraz budynki w 3D.

Panoramio – narzędzie umożliwiające dodawanie własnych zdjęć do globalnej galerii Google.