Francja wymusza globalne wdrożenie RtBF na Google

by Autor Gościnny
0 komentarz

Odwołanie Google’s od decyzji w sprawie wymuszenia na firmie wprowadzenia prawa do bycia zapomnianym, czyli RtBF, (ang. right to be forgotten), złożone do Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) zostało odrzucone.

W czerwcu, władze francuskie dały Google 15 dni na wdrożenie zasady RtBF nie tylko w zakresie regionalnym, ale globalnie. Peter Fleisher, główny prawnik w zakresie ochrony danych osobowych w koncernie, ogłosił, że nie zgadza się z tym, by francuska administracja dyktowała firmie globalne zasady działania. Oświadczył też, że wystąpił do CNIL o wycofanie „wezwania do wdrożenia nowych zasad”.

Zgodnie z zasadami RtBF, Europejczycy mogą wnioskować o usunięcie linków z wyników wyszukiwania Google, jeśli uzasadnią, że treści, które zawiera strona są niebezpieczne, przestarzałe bądź, nieprawdziwe. Google otrzymało już setki tysięcy takich wniosków w tym roku i 40 procent z nich rozpatrzono pozytywnie. Jednakże Google usunęło linki tylko lokalnie – np. na Google.fr, czy Google.de, co znaczy, że linki są wciąż widoczne na Google.com.

„Gdyby RtBF miało być ograniczone do konkretnych rozszerzeń, łatwo byłoby ominąć to prawo. Wystarczyłoby wykorzystać inne rozszerzenie Google do wyszukiwania, na przykład, we Francji, można by korzystać z Google.com. Jest to, po prostu inna metoda dostępu do tych samych zasobów” – stwierdza Isabelle Falque-Pierrotin, szef CNIL. „Taka opcja zupełnie pozbawia to prawo skuteczności”.

We własnym oświadczeniu, Google stwierdza: „Jesteśmy przeciwni temu by organizacja zajmująca się ochroną danych osobowych z danego państwa mogła decydować o tym jakie strony mogą być wyświetlane w innych państwach za pomocą wyszukiwarek internetowych.”

Francja to nie jedyny członek Unii Europejskiej, który prowadzi spór z Google w zakresie RtBF, ale jej władze zdają się być najbardziej stanowcze. Podobne kroki podjęły już Niemcy i Wielka Brytania. Najbardziej surowe regulacje w zakresie RtBF w Europie, z dniem 1 stycznia, wprowadza Rosja.

Źródło: searchenginewatch.com

Autor: Jan Lisowski

You may also like