Research personalny cz. 2 – Google

Najpopularniejsza wyszukiwarka Google jest przydatna także przy researchu personalnym. Odpowiednio dobrane zapytanie i użycie określonych operatorów umożliwia efektywne wyszukiwanie osobowe. Zanim poszukasz informacji o innych – dowiedz się co Google wie o Tobie.

Można uznać, ze wyszukiwarka Google, jest powszechnie znanym narzędziem, jednakże warto przyjrzeć się jej zaawansowanym możliwościom, a także skupić się na odpowiedniej strategii wyszukiwawczej.

W oknie wyszukiwarki Google warto wpisać:

  • “Jan Kowalski” – umieszczenie imienia i nazwiska w cudzysłowie zawęża wyniki do „Janów Kowalskich”, zastępując poszukiwanie słów „Jan” i „Kowalski” występujących w dowolnej odległości na stronie. Sprawdzenie podstawowych danych pozwala uzyskać ogólny ogląd na osoby o takich personaliach. Ważne jest, by dowiedzieć się, czy osoba, której szukamy, posiada wielu imienników – w takim przypadku potrzebne będzie w wyszukiwaniu dodatkowe zawężenie.
  • „Jan Kowalski” AND miasto / firma / branża / zawód – w kolejnym kroku warto sprawdzić, jakie wyniki wyświetli Google, gdy zawęzimy poszukiwania do „Janów Kowalskich” z konkretnego miasta czy konkretnej firmy. Operator AND pozwala skorelować wyszukiwania, by w tym samym miejscu poszukiwać zarówno imienia i nazwiska, jak i dodatkowej cechy, która może być lokalizacją, nazwą firmy, określeniem branży czy zawodu.
  • nick / numer telefonu / nick@domena.pl – jeżeli uda się w toku poszukiwań zidentyfikować, że dana osoba posługuje się w Sieci nickiem (pseudonimem) lub poznamy adres e-mail badanego, to warto kolejne kwerendy poświęcić poszukiwaniu materiałów zawierających nick oraz adres e-mail. W Internecie nie tylko dane personalne, ale i adres e-mail, nick czy numer telefonu pozwalają namierzyć badanego.
  • wyszukiwanie obrazem – warto podczas poszukiwań personalnych skupić się także na materiałach graficznych. Jeżeli uda się odnaleźć zdjęcie badanego, to wyszukiwarka Google Grafika umożliwia przeszukiwanie Sieci za pomocą obrazu zamiast tekstu. Taka kwerenda pozwala dotrzeć do nowych zasobów, gdzie badany nie opublikował danych personalnych, jednak użył tego samego zdjęcia.

Patrząc strategicznie, warto zapamiętywać czy zapisywać wszelkie wzmianki o poszukiwanym, gdyż w późniejszych etapach, nawet mało znaczące informacje, mogą nabrać głębszego sensu. Poszukiwania w wyszukiwarce ogólnej Google wskazują także researcherowi dalsze kierunki działań – profile w serwisach społecznościowych, konta na innych portalach etc. Informacja o obszarze aktywności poszukiwanego, determinuje również schematy dalszych kroków – gdzie indziej warto szukać informacji o naukowcach, jeszcze w innym miejscu o ludziach biznesu, a inne źródła będą przydatne przy badaniu śladów cyfrowych rolników.

W kolejnym artykule z cyklu Research personalny pojawią się opisy wyszukiwarek personalnych – narzędzi specjalizujących się w agregowaniu informacji o ludziach.

Zobacz także: Jak skutecznie szukać informacji w Internecie? Operatory Google’a ułatwiają wyszukiwanie