Zmiany w postrzeganiu prywatności w sieci wśród użytkowników Facebook’a w USA

Pew Research Center opublikowało w ubiegłym tygodniu wyniki badań ankietowych wśród Amerykanów, dotyczących stosunku do swojej prywatności na Facebook’u. Badanie przeprowadzono niedługo po wybuchu afery związanej z firmą Cambridge Analytica, która to firma przechowywała dane milionów użytkowników Facebooka bez ich wiedzy.

Przerwa od Facebook’a

Wyniki ankiety mogą wskazywać na zmiany w podejściu Amerykanów do swojej prywatności w sieci. Nieco ponad połowa respondentów (54%) wprowadziła w ciągu ostatniego roku zmiany w ustawieniach prywatności swojego konta. 42% respondentów zrobiło sobie co najmniej kilkutygodniową przerwę od ’’sprawdzania’’ Facebooka. Niektórzy natomiast, postanowili pójść o krok dalej i aż 26% respondentów zdecydowało się na usunięcie aplikacji ze swojego telefonu komórkowego. W nawiązaniu do wspomnianej sprawy z Cambridge Analytica w internecie rozpoczęto akcję #DeleteFacebook – namawiającą właśnie do usunięcia swojego konta na Facebook’u.

Prywatność social mediach

Problemy z zachowaniem prywatności dotykają nie tylko użytkowników Facebook’a. Na początku bieżącego roku media obiegła wiadomość informująca, że żołnierze -użytkownicy popularnej aplikacji Strava, udostępniali niechcący dane lokalizacyjne jednostek wojskowych publikując trasy swoich treningów. Miesiąc temu ponownie mówiło się o zbieraniu przez Google informacji o lokalizacji użytkowników, mimo braku wyrażonej na to zgody. A ostatnio pojawił się temat o śledzeniu nas przez start-upy.

Zmiana ustawień prywatności

Wracając do wyników ankiety, wśród respondentów którzy zadeklarowali usunięcie aplikacji Facebook’a w ostatnim czasie, 44% z nich to respondenci w przedziale wiekowym 18 – 29 lat. Tylko 12% respondentów powyżej 65 roku zdecydowało się na taki krok. Podobnie wygląda sytuacja z wprowadzeniem zmian w ustawieniach prywatności profilu. Ledwie 1/3 badanych użytkowników powyżej 65. roku życia przyznała się do ich edycji, w porównaniu z 64% młodszych użytkowników, którzy dokonali zmian.

Trzeba pamiętać, że Facebook wprowadził globalne zmiany dotyczące prywatności kont, o czym chętnie informował i przypominał, zachęcając do ich weryfikacji i osobistych edycji.

Bez rozgrywek politycznych

Jak to niektóre ankiety badawcze mają w zwyczaju, zdarza im się sprawdzać wpływ na opinie lub decyzje przez różne czynniki i zdarzenia. Wyniki tej samej ankiety wskazują na niemal równy podział pomiędzy Demokratami a Republikanami korzystającymi z Facebook’a. Wyniki mogą obalać tym samym opinie, jakoby Facebook angażował się politycznie i sympatyzował z którąś z partii, zmniejszając udział wyświetlanych informacji dotyczących tej drugiej w news feed’ach użytkowników.

Sprawdzono również, jaki odsetek użytkowników Facebook’a skorzystał z udostępnionej w tym roku opcji pobrania swoich danych posiadanych przez Facebook’a. Tylko 1 na 10 użytkowników Facebooka pobrał zestaw swoich danych. Co ciekawe, kolejnym krokiem dla prawie połowy spośród tej grupy użytkowników (47%) było usunięcie aplikacji lub edycja ustawień prywatności (79%).

Wyniki opisanej wyżej ankiety mogą sugerować zwiększenie świadomości o niepewnej roli ustawień prywatności w aplikacjach i na portalach społecznościowych wśród Amerykanów. Jednak warto zaznaczyć, że świadomość ta jest nadal największa wśród młodszej grupy użytkowników internetu. Ciekawe jak rysowałby się obraz Polaków, po przeprowadzeniu podobnej ankiety nad Wisłą?

Badanie zostało przeprowadzone od 29 maja do 11 czerwca 2018 roku. W badaniu wzięło udział 4,594 respondentów, w wieku minimum 18 lat.

 

źródło: http://www.pewresearch.org/