YouTube w cyklu Research personalny

by Marcin Karwowski
0 komentarz

Materiały wideo królują wśród najchętniej wykorzystywanych mediów w Internecie, a w związku z tym YouTube zdobywa coraz większe rzesze użytkowników. 

Według raportu Digital 2021: Poland, z serwisu YouTube korzysta 93% polskich internautów (dla porównania, innych mediów społecznościowych używa: Facebook – 89%, Instagram – 61%, Twitter – 38%). Wielu researcherów bagatelizuje znaczenie informacji zawartych w serwisach wideo, jednak jak się okazuje, mogą one być niezwykle cennym źródłem. Wszystko za sprawą podejścia wielu osób do tego typu portali – korzystają z nich swobodnie, bez głębszego zastanowienia czy kreowania wizerunku, co wpływa korzystnie na autentyczność materiału dla badacza. W obrębie serwisu, profili użytkowników czy informacji pod kanałami, szczególnie interesujące są sekcje:

  • Liczba subskrybentów – zasób osób lubiących i obserwujących kanał;
  • Podoba mi się – kategoria pokazuje materiały, którym użytkownik dał „łapkę w górę”;
  • Subskrypcje – lista zapisanych kanałów, które użytkownik subskrybuje;
  • Przesłane filmy – lista filmów przesłanych przez internautę i udostępnionych publicznie;
  • Utworzone playlisty – zestawienia filmów podobnych tematycznie, pogrupowanych przez użytkownika;
  • Opiszajawka zawartości kanału tworzona przez youtubera;
  • Statystyki – informacje o dacie dołączenia i liczbie wyświetleń; 
  • Polecenia – polecane przez youtubera kanały innych twórców;
  • Linki – hiperłącza dodane przez twórcę (np. do mediów społecznościowych, własnej strony WWW, czy profilu w innym serwisie).

Sekcje Opis, Statystyki, Polecenia Linki, są charakterystyczne dla prężnych kanałów, jednak już dane w podstawowych sekcjach (Liczba subskrybentów, Podoba mi się, Subskrybcje, Przesłane filmy, Utworzone playlisty) researcher może wykorzystać do badań personalnych. Youtube może być wykorzystywany przez brokera informacji, by:

  • poznać zainteresowania – rodzaj subskrybowanych kanałów lub lajkowanych filmów;
  • sprawdzić poziom aktywności – liczba polubień, subskrybcji, zapisanych składanek (playlist), dodawanych materiałów;
  • skategoryzować rodzaj materiałów – czy są to wyłącznie filmy rozrywkowe, czy może także naukowe lub zawodowe;
  • przeanalizować spójność – czy użytkownik subskrybuje i lajkuje treści podobne tematycznie, czy może są to przypadkowe materiały;
  • twórczość – przesłane filmy, utworzone playlisty;
  • popularność – liczba subskrybentów, komentarzy;
  • dane osobowe – nick, dodawane linki, przekierowania do mediów społecznościowych.

YouTube może być złudny dla użytkownika – korzystając z tego serwisu, wiele osób przełącza się w stan relaksu, zapominając, że researcher tutaj także może dotrzeć i zdobyć cenne informacje. Natomiast osoby prowadzące swój kanał, tym bardziej muszą liczyć się z wnikliwą analizą przesyłanych materiałów i informacji zawartych w dodatkowych sekcjach informacyjnych.

W kolejnym artykule z cyklu Research personalny, pojawi się Instagram, jako źródło informacji o ludziach, ich zainteresowaniach i życiu.

You may also like