Coraz popularniejsze i liczniejsze kanały social media sprawiły, że klienci bardzo często opierają swoje decyzje o zakupie danego produktu na opiniach znalezionych w Internecie. Treści tam obecne kształtują też ich zdanie na temat firm i oferowanych przez nie usług. Dlatego monitoring marki w sieci stał się ważnym elementem budowania wizerunku i komunikacji z klientem.
Jak mogą to zrobić właściciele małych firm, blogów, stron itp., którzy nie mogą sobie pozwolić na wykupienie profesjonalnych narzędzi? Z pomocą przychodzą bezpłatne wyszukiwarki do social media, które dostarczą i zanalizują wypowiedzi o własnej marce i konkurencji. Sprawdzą się też jako źródło informacji o trendach w sieci dla osób interesujących się mediami społecznościowymi.
Poniżej 6 przydatnych i prostych w obsłudze wyszukiwarek social media:
Addictomatic wyszukuje w czasie rzeczywistym wiadomości ze stron internetowych, wpisy z blogów, zdjęcia i pliki video (z m.in Google, Yahoo, Wordpress, YouTube, Flickr czy Twiter). W pasku wyszukiwarki wystarczy wpisać słowo kluczowe aby móc śledzić dany temat w serwisach społecznościowych. Addictomatic pozwala wybrać źródła, z jakich mają pojawiać się informacje i odpowiednio spersonalizować ich wyniki na tablicy. Narzędzie doskonale się sprawdza do monitorowania wydarzeń branżowych i opinii o marce.
Meltwater Ice Rocker to bardzo prosta w obsłudze wyszukiwarka informacji pochodzących z blogów i Twittera. Wystarczy wybrać jedno z dwóch źródeł, jakie nas interesują (albo oba), wpisać szukaną frazę a Ice Rocket przedstawi aktualne wyniki. Otrzymane informacje można zawęzić do interesującego nas okresu, w którym się ukazały (np. dzisiejsze, sprzed tygodnia) i języka publikacji. Zaawansowane opcje wyszukiwania pozwalają na sprecyzowanie lub wykluczenie fraz, określenie tagów, szukanie postów na konkretnych stronach czy wybranie autora bloga lub postów.
How Sociable to poręczna wyszukiwarka pozwalająca monitorować obecność marki własnej i konkurencji w social media. Wersja podstawowa (bezpłatna) daje dostęp do 12 kanałów social media, wykupienie pakietu zwiększa zasięg do 36 serwisów społecznościowych. Wyniki są prezentowane w ciekawej graficznej formie, z ukazaniem poziomu aktywności danej marki w sieci. Pozwala to zobaczyć, które kanały social media są nasycone naszą marką, gdzie jest ona rozpoznawana, a na których platformach społecznościowych jest wskazana zmiana działań marketingowych.
Social Mention to wyszukiwarka w czasie rzeczywistym, popularna wśród entuzjastów social media. Przeszukuje niemal wszystkie kanały społecznościowe (m. in. Twitter, Facebook, FriendFeed, YouTube, Digg, Google, blogi). Po wpisaniu frazy, wyszukiwarka pokazuje wyniki wraz z najpopularniejszymi powiązanymi słowami kluczowymi, najczęściej występującymi źródłami, autorami, hastagami.
Posiada wiele przydatnych funkcji, dokładnie analizuje szukane słowo kluczowe (w czterech kategoriach: siła oddziaływania marki, zasięg, zainteresowanie i proporcje komentarzy pozytywnych do negatywnych). Pozwala to na dokładne śledzenie marki czy produktu i mierzenie ich zasięgu w Internecie.
Social Searcher umożliwia użytkownikom wyszukiwanie treści w serwisach społecznościowych tj. Twitter, Google+, Facebook, Youtube, Instagram, Tumblr, Reddit, Flickr, Dailymotion czy Vimeo . Pomocna może być możliwość zapisywania wyników i ustawiania alertów e-mail. Wersja premium pozwala dodatkowo na eksport danych, zaawansowaną analizę, integrację z API czy natychmiastowe powiadomienia mailowe.
Wyszukiwanie jest bardzo proste, w pasku wyszukiwarki wystarczy wpisać słowo kluczowe. Wyniki prezentowane są w kolumnach, które można przewijać w lewo, w prawo, w górę i w dół. Social Searcher zapewnia też dostęp do narzędzi analitycznych, dzięki którym można porównać stosunek komentarzy pozytywnych do negatywnych, źródło znalezionej treści czy słowa kluczowe.
Jeśli chcecie być na bieżąco z treściami publikowanymi w mediach społecznościowych, poznać opinie na temat marki w sieci, zwyczaje konsumentów i zaoszczędzić pieniądze to skorzystajcie z powyższych wyszukiwarek.