Wyszukiwanie klientów – media społecznościowe

Media społecznościowe są nie tak efektywnym, jak bazy firm, ale alternatywnym źródłem poszukiwania klientów. Nie są kompletne, ale dostarczają poszukującemu ciekawych informacji, których nie znajdzie w źródłach rządowych. Przeczytaj jak i gdzie szukać klientów – wykorzystaj do tego media społecznościowe!

Media społecznościowe towarzyszą większości ludzi przez cały dzień. Mówi się pokoleniach przyssanych do social mediów. Warto wykorzystać portale, które prawie każdy internauta odwiedza kilka razy dziennie także do poszukiwania klientów i budowania grona odbiorców.

Facebook

Każdego dnia do Facebooka loguje się 829 mln użytkowników. Czy to nie wymarzone grono odbiorców dla oferowanych produktów i usług? Poszukiwanie klientów można wykonać przy pomocy wyszukiwarki. Niestety nie oferuje ona zaawansowanych opcji i pól wyszukiwawczych. Młodemu przedsiębiorcy pozostaje wpisanie słowa klucza i przejrzenie wyników dla kategorii strony. Warto wspomnieć, iż wciąż wiele osób ma problem z rozróżnieniem profilu i funpage’a, dlatego przy poszukiwaniach biznesowych należy sprawdzić także kategorię osoby. Innym sposobem na odszukanie potencjalnych klientów, jest analiza członków odpowiedniej grupy tematycznej. Można także wykorzystać wyszukiwanie w socjogramie (ang. Facebook Search Graph) – narzędzie najpopularniejsze w anglojęzycznej wersji serwisu, pozwalające na wyszukiwanie zawartości portalu pod względem zadanych kryteriów. Można wyszukać osoby, które polubiły dany fanpage (People who liked <fanpage>) bądź interesują się określonym tematem (People who liked/<temat>). Można także konstruować bardziej zaawansowane kwerendy zawierające kryterium wieku czy miejsca zamieszkania – szczegółowo temat opisuje socjolog Monika Czaplicka. Odmiennym podejściem jest sprowokowanie klientów, by to oni odszukali firmę, której produkty chce się wypromować. W tym celu należy stworzyć stronę firm, produktów, marek i poprzez ciekawe treści, zbudować relewantną grupę odbiorców biznesowych i indywidualnych.

LinkedIn

Sieć specjalistów LinkedIn, to portal liczący ponad 300 mln użytkowników z 200 krajów. Strona oferuje zaawansowane wyszukiwanie osób, co stanowi nieco inne podejście, gdyż wyszukiwanie firm odbywa się poprzez jej pracowników. Narzędzia pozwalają na wybór branży, ograniczenie lokalizacji czy wpisanie słów kluczowych. Można również skorzystać z prostego formularza zapytań, gdzie należy wpisać kwerendę i wybrać kategorię firmy bądź grupy. Portal LinkedIn wyróżnia możliwość bezpośredniego kontaktu z odpowiednim pracownikiem firmy, a także dostęp do opinii na temat potencjalnych klientów. Ponownie warto wspomnieć o odwrotnym modelu pozyskiwania odbiorców, czyli stworzeniu profilu firmy i zapraszaniu do grona obserwujących, pracowników, którzy mogą stać się konsumentami promowanych produktów i usług.

Twitter

Odmienne podejście należy zastosować wobec, równie popularnego portalu społecznościowego, jakim jest Twitter. Ma to związek z ideą tweetów, czyli krótkich wpisów na zasadzie ćwierknięć (ang. twitt). Jednym za sposobów na poszukiwanie klientów, jest śledzenie relewantnych trendów, czyli popularnych tematów bądź określonych hasztagów (słów kluczowych lub wyrażeń poprzedzonych symbolem #, określających temat wpisów). Można także tworzyć listy odbiorców poprzez redagowanie ciekawych wpisów zawierających relewantne hasztagi.

Podsumowanie

Poszukiwania klientów warto prowadzić wielotorowo, dlatego portale społecznościowe, mimo iż nie są specjalistycznym narzędziem stworzonym w tym celu, warte są uwagi ze względu na swoją powszechność i popularność. Dużo lepiej social media sprawdzą się w długoterminowym budowaniu grona odbiorców, niż jednorazowym poszukiwaniu klientów na zasadzie analizy bazy rekordów. Warto zainwestować nieco czasu i energii, by poprzez stworzenie i prowadzenie profili na portalach społecznościowych pozyskiwać zainteresowanych oferowanymi produktami i usługami klientów.

Źródła