Wielu właścicielom firm wydaje się, że system CRM, który służy do zarządzania relacjami z klientem jest drogim oprogramowaniem i przeznaczonym wyłącznie dla dużych przedsiębiorstw. Nie jest to do końca prawda, gdyż nawet przy niewielkiej liczbie klientów potrafią one usprawnić procesy sprzedaży. Głównymi zadaniami systemu CRM jest tworzenie bazy danych kontaktów i firm, prowadzenie kalendarza, a przede wszystkim usprawnianie przebiegu relacji z klientem.
System CRM niezależnie w jak dużej firmie jest wdrożony ma bardzo wiele zalet. Pozwala on nie tylko budować trwałe relacje z klientami, ale również uporządkowuje dane oraz daje rzeczywisty pomiar efektywności działań sprzedażowych. Na rynku istnieje jednak bardzo wiele różnych systemów CRM, jak zatem wybrać najbardziej odpowiedni dla swojej firmy?
Najważniejszą kwestią jest budżet
Na rynku dostępne są mniej lub bardziej rozbudowane systemy CRM, mające różne modele płatności. W zależności od tego, jaką ilością wolnych środków pieniężnych dysponuje firma, może ona skorzystać z opłaty abonamentowej lub wykupienia licencji systemu. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Często jednak jednorazowa inwestycja w licencję zwraca się po kilku latach. Natomiast korzystanie z abonamentu nie wymaga zazwyczaj wprowadzania do swojej firmy odpowiedniej infrastruktury informatycznej. Warto zatem na samym początku określić budżet na system oraz przy wyborze szukać prostego modelu z jasnymi zasadami.
Warto zacząć od prostego systemu bez zbędnych modyfikacji
Wybrany system CRM powinien być przede wszystkim funkcjonalny i dopasowany do potrzeb. Jednak często na początku trudno zdefiniować wszystkie oczekiwania względem niego. Właśnie dlatego najlepiej zdecydować się na możliwie najprostszą edycję modułu, która umożliwi pogrupowanie firm i klientów, z którymi prowadzi się aktualnie relacje biznesowe. Powinien on pozwolić również na uporządkowanie bazy danych, które jest niezwykle istotne. Z czasem gdy firma będzie się rozwijała i ulegała modyfikacji można rozbudować lub zmienić swój system CRM.
Odpowiednia budowa bazy danych jest niezwykle istotna
Każdy system CRM niezależnie od tego czy jest umieszczony w chmurze czy na serwerach jest odpowiednio zabezpieczony przed wyciekiem danych. Tworząc w nich bazę kontaktów i danych na temat klientów można więc mieć pewność, że nie trafi ona w ręce osób niepożądanych. Nie trzeba się również obawiać, że przy wprowadzaniu nowych modułów do systemu CRM baza danych zostanie utracona. Należy jednak przy wyborze systemu wziąć pod uwagę ewentualny import oraz eksport kontaktów. Jeśli jest ona zapisana w uniwersalnych plikach będzie ją można z powodzeniem umieścić w innym systemie CRM.
Postaw na dostawcę, który aktualizuje system
Szukając odpowiedniego systemu CRM należy zwrócić uwagę czy dostawca rozwija swój produkt oraz czy tworzy moduły pasujące do potrzeb danej firmy. Warto zwrócić uwagę na kontakt z dostawcą oprogramowania oraz na analizę potrzeb i oczekiwań. To jest bowiem najbardziej istotne aby system CRM rozwijał się razem z danym przedsiębiorstwem.