Weekview #37 (7 – 13 grudnia): Encyklopedia Teatru Polskiego, Lubelskie Archiwum Cyfrowe, Qwant…

Marta Dzienkiewicz

, News

Agencja „Go Fish Digital” podpowiada jak zmienić ustawienia geolokalizacyjne w Google, które są nam narzucane „z góry”.

Przy współpracy Instytutu Teatralnego i Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych powstała Encyklopedia Teatru Polskiego. Znalazło się w niej ponad 50 tys. zdigitalizowanych recenzji, blisko 100 tys. zdjęć ze spektakli teatralnych oraz niemal 20 tys. programów teatralnych, afiszy i plakatów. Oprócz tego hasła przedmiotowe dotyczące zjawisk i terminów teatralnych, hasła osobowe, czyli rozwijany i uzupełniany leksykon osób związanych z życiem teatralnym, rejestr premier na polskich scenach dramatycznych, muzycznych, lalkowych oraz wybranych teatrów nieinstytucjonalnych, kalendarium wydarzeń ukazujących historię polskiego teatru na osi czasu w kontekście historii teatru na świecie oraz bazy danych gromadzące informacje dotyczące historii teatrów i zespołów, Teatru Telewizji, Teatru Polskiego Radia, architektury teatralnej, scenografii, krytyki etc.

Ruszyło Lubelskie Archiwum Cyfrowe. „Aktualnie na stronie można znaleźć 217 dokumentów królewskich od 1317 roku do końca XVIII wieku, kilkanaście historycznych planów Lublina, ponad 500 fotografii z zasobu archiwum w ciekawym ujęciu geolokalizacyjnym, dzięki któremu mam okazję poznać lokalizacje miejsc, w których zostały wykonane, a także odnośniki do udostępnianych skanów z zespołów archiwalnych w portalu szukajwarchiwach.pl. Portal będzie na bieżąco uaktualniany o kolejne zbiory, także w innych grupach tematycznych.”

Qwant – wyszukiwarka, która nacisk kładzie na prywatność. Zdania o niej podzielone, ale przetestować na własne potrzeby zawsze nowe narzędzie warto. Qwant został uruchomiony we Francji w lutym 2013, po dwóch latach badań i rozwoju. Wyszukiwarka, teraz europejska, wciąż rozwija się jako innowacyjny serwis, dostępna jest w wersji beta.

„Po prezentacji dobrych wyników finansowych Google ogłosił, że będzie inwestował przede wszystkim w technologie „machine learning”, czyli rozwiązania sztucznej inteligencji pozwalające na to, że maszyny same uczą się jakie działania powinny realizować.”

Google wzbogacił właśnie swój Google Drive o zupełnie nowe, rozbudowane narzędzie wyszukiwania.

Zaawansowane wyszukiwanie na FB? Jakiś czas temu zniknęło, a teraz można zrobić to „trochę” na około dzięki wyszukiwarce „Search is Back!”, którą stworzył Michael Morgenstern. Nie działa zawsze idealnie, ale potrafi dać zaskakująco trafne wyniki.

„Niedługo Twitter stanie się dla nas narzędziem podobnie mało użytecznym jak Facebook – nie będziemy dostawać tweetów od użytkowników, od których chcielibyśmy je dostawać, będziemy widzieć te same tweety po kilkanaście razy na naszym timelinie, mocno eksponowane będą sponsorowane tweety.”

„Koniec z przeszukiwaniem strony internetowej biura podróży w tradycyjny sposób. Rainbow uruchamia nową, stronę – rewolucyjną, bo wprowadzającą całkiem nowy mechanizm docierania do interesujących użytkownika ofert. Ma być łatwo, szybko i intuicyjnie. Nowy sposób wzorowany jest na działaniu wyszukiwarki Google’a.” Pewnie powoli wszyscy będą iść w tą stronę… a przynajmniej powinni? 😉