W świecie ISO

Avatar

autor gościnny

, Biznes

Certyfikaty ISO od lat są wizytówką najlepszych firm. System powstał 23 lutego 1947 roku w Genewie. W przyszłym roku organizacja będzie więc obchodzić już 70 urodziny. Przez ten czas świat niesamowicie się zmienił. Wiele transformacji przeszedł również świat biznesu. W związku z tym unowocześnienia potrzebowała też certyfikacja ISO 9001. Obecnie jest ona najpopularniejszą z około 20 tysięcy norm.

Jak zmienia się ISO?

Wniosek o wprowadzenie zmian lub projekt wprowadzenia nowych norm może złożyć każda z organizacji członkowskich. Wszystkie propozycje są omawiane w grupach roboczych. Jeśli zostanie osiągnięty ogólny konsensus “draft” zamienia się w “project”. Kolejnym krokiem jest opiniowanie dokumentu przez komitet główny. Dopiero jeśli ¾ członków wyrazi pozytywne zdanie na jego temat może on uzyskać status oficjalnej normy.

Jakość na miarę ISO

Niewiele osób wie, że ISO 9000 to cała rodzina norm dotyczących jakości. Najbardziej popularna certyfikacja ISO 9001 nosi tytuł System zarządzania jakością – Wymagania. W Polsce najbardziej rozpowszechniona jest jej wersja z 2009 roku. Jednak najnowsze wymagania pochodzą już z roku 2015. Większość zmian dotyczy firm usługowych, których pojawia się na rynku coraz więcej.

Jak zdobyć certyfikat ISO?

Aby system zarządzania w Twoje firmie lub organizacji został uznany za zgodny z normą ISO powinien przejść przez proces certyfikacji. Weryfikacji dokonuje niezależny podmiot. Najczęściej zajmują się nią tak zwane jednostki certyfikujące. Sama certyfikacja jest jednak tak naprawdę już ostatnim etapem całego procesu. Najpierw trzeba spisać odpowiednie procedury zebrane w Księdze Jakości oraz wprowadzić ustalone zasady w życie. System zarządzania powinien funkcjonować już przez pewien czas przed audytem. Kiedy wykonamy już te kroki i czujemy się gotowi na sprawdzenie systemu zarządzania jakością należy nawiązać kontakt z jednostką certyfikującą. Po ustaleniu wszystkich szczegółów przeprowadzony jest audyt. Raport z audytu często wskazuje obszary wymagające poprawy. Po wdrożeniu działań korygujących jednostka otrzymuje certyfikat.