Sztuczna inteligencja w usługach Facebook’a

by Marta Dzienkiewicz
0 komentarz

Co jest w mediach społecznościowych najważniejsze? Możliwość reagowania i branie aktywnego udziału w dyskusjach, dzieleniu się linkami, reakcjach na zdjęcia, wpisy, opinie. Oczywiście nie od dziś też wiadomo, że mocy przekazowi w sieci nadaje fotografia. Dziennie do różnych serwisów wrzucamy ponad 2 biliony zdjęć! Dziś Facebook wyciąga przyjazną dłoń do tych, którzy z powodu różnych dysfunkcji zdjęć zobaczyć nie mogą.

Według danych WHO ok. 285 milionów ludzi na całym świecie to ludzie niewidomi i niedowidzący. Strony internetowe dostosowują swoje portale do potrzeb takich osób, udostępniają transkrypcje plików tekstowych, produkuje się coraz więcej materiałów z audiodeskrypcją. Facebook postanowił skorzystać ze sztucznej inteligencji, by pomóc osobom niewidomym w łatwy sposób „zobaczyć” kto i co znajduje się na zdjęciach.

VoiceOver to technologia korzystająca z maszynowego uczenia się, która identyfikuje elementy na załadowanych do serwisu zdjęciach i głośno je czyta użytkownikowi. Stwierdzono bowiem, że tagi, które nadają zdjęciom użytkownicy nie są wystarczające. Po pierwsze – nie wszyscy je dodają. Po drugie – nie zawsze opisują dokładnie to, co na zdjęciu się znajduje. Co prawda technologia VoiceOver znajduje się w początkowej fazie rozwoju, ale – jak można zobaczyć na reklamowych filmie – zaskakująco trafnie radzi sobie z rozpoznawaniem przedmiotów i pojęć w kategoriach tj. transport (samochód, łódź, samolot), przyroda (śnieg, morze, zachód słońca), spot (koszykówka), żywność (pizza, sushi), opisywanie ludzi (dziecko, uśmiech, broda).

Nad podobnymi usprawnieniami w wyszukiwaniu za pomocą słów kluczowych pracują także Google Foto i Flickr. Oczywiście to dopiero testy i próby, więc trzeba liczyć się z tym, że narzędzie podatne jest jeszcze na błędy. Opcja na razie dostępna jest na tylko iOS, ale wkrótce ma być także dostępna na Androida i w komputerach. I oczywiście póki co tylko po angielsku.

 

Żródło: The Verge

You may also like