Sztuczna inteligencja a przyszłość pracy i kompetencje

by Oliwia Reczko
0 komentarz

Sztuczna inteligencja (AI) to technologia, która naśladuje ludzkie myślenie, analizę oraz podejmowanie decyzji. Bazując na algorytmach i analizie ogromnych zbiorów danych, staje się nieodłącznym elementem współczesnego świata. Wykorzystuje się ją w edukacji, medycynie, transporcie czy sektorze militarnym, przekształcając sposób działania tych branż.

W edukacji AI umożliwia dostosowanie systemu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów i nauczycieli. Z kolei w medycynie wspomaga procesy diagnostyczne, analizując dane obrazowe i prognozując przebieg leczenia. W transporcie pozwala na optymalizację tras oraz automatyzację procesów logistycznych.

To niewielki i zarazem ogromny wpływ sztucznej inteligencji na życie człowieka. Ponadto, giganci technologiczni, między innymi OpenAI czy Microsoft, stale prowadzą badania nad AI, co prowadzi do większych zmian, które unowocześnią i rozwiną działania użytkowników.

Nowe kompetencje na rynku pracy

Postępujący rozwój AI wpływa na oczekiwania pracodawców wobec pracowników. W sektorze finansowym cenione są umiejętności analityczne i znajomość narzędzi programistycznych, takich jak Python, TensorFlow czy PyTorch. Ponadto ważna jest także kreatywność w wykorzystaniu technologii oraz umiejętność szybkiego uczenia się i adaptacji do dynamicznych zmian.

Pracownicy, którzy potrafią tworzyć i wdrażać innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem AI, są kluczowi dla rozwoju współczesnych firm.

Sztuczna inteligencja w różnych zawodach

AI przekształca sposób wykonywania zawodów i wprowadza nowe standardy pracy.

  • Medycyna: Lekarze korzystają ze sztucznej inteligencji w celu analizy wyników badan, co umożliwia dokładniejsze i szybsze postawienie diagnozy. Dodatkowo AI pomaga w prognozowaniu przebiegu choroby pacjenta i personalizacji terapii.
  • Prawo: Prawnicy wykorzystują najnowszą technologię do przeszukiwania dużych zbiorów dokumentów. Sztuczna inteligencja pomaga także podczas analizowania podobnych spraw i orzeczeń.
  • Edukacja: Nauczyciele korzystają z AI w celu dostosowania materiałów dydaktycznych, w taki sposób, aby były indywidualnie dostosowane do potrzeb uczniów. Dzięki temu nauczanie staje się bardziej efektywne.
  • Dziennikarstwo: Dziennikarze wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji do analizy danych i panujących trendów, dzięki temu tworzą aktualne treści. AI wspomaga także generowanie streszczeń obszernych raportów, które są niezbędne w pracy dziennikarza.
  • Architektura: Architekt korzysta z oprogramowania, które wspomagane przez technologię, generują projekty budynków, uwzględniając przy tym najważniejsze, takie jak optymalizacja przestrzeni. Ponadto sztuczna inteligencja umożliwia analizę najnowszy trendów architektonicznych.

Przekształcenie tradycyjnych profesji z pomocą sztucznej inteligencji otwiera nowe możliwości rozwoju zawodowego i zwiększa efektywność pracy.

Sztuczna inteligencja w Siłach Zbrojnych

Ważnym głosem jest profil Wojska Obrony Cyberprzestrzeni, które dostarcza usługi teleinformatyczne całym Siłom Zbrojnym. Pokładają oni wielkie nadzieje w sztucznej inteligencji umożliwiającej im działania, które wcześniej były trudne w realizacji, przez człowieka:

„Obecnie mówimy o kolejnym kamieniu milowym naszych kompetencji – budowaniu zdolności do implementacji sztucznej inteligencji i jej zastosowania w resorcie obrony narodowej. Przestrzeń do zagospodarowania AI w systemach wojskowych jest ogromna – od rozpoznania, poprzez prowadzenie operacji, aż po rażenie przeciwnika.

W obszarze rozpoznania mamy do czynienia z ogromną ilością danych. Kiedyś nadmiar informacji utrudniał budowanie świadomości sytuacyjnej, dziś mamy wiele sensorów raportujących w czasie rzeczywistym. Chcemy wykorzystywać tę ogromną ilość danych, by budować precyzyjny obraz sytuacyjny, który pozwoli dowódcom podejmować lepsze decyzje.

Co więcej, sztuczna inteligencja może rekomendować warianty działań i określać prawdopodobieństwo ich powodzenia. Rozpoznanie pozycji przeciwnika, analiza jego działań i przewidywanie możliwych scenariuszy to kluczowe obszary, które chcemy zagospodarować.” – gen. dyw. @MolendaKarol podczas konferencji prasowej dotyczącej powołania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji.” – pisze Wojsko Obrony Cyberprzestrzeni

Zawody zagrożone automatyzacją

Stale rozwijająca się sztuczna inteligencja, wprowadza znaczące zmiany na rynku pracy. Jedni w swoich profesjach zyskują źródło wiedzy i asystenta, inni rywala, który przejmuje część ich obowiązków.

  • Kasjerzy: Rozwój płatności kartą i kas samoobsługowych, które obecne są już niemal we wszystkich sklepach, sprawił, że klienci coraz częściej rezygnują z tradycyjnej obsługi. Ponadto znikoma jest także interakcja pracownika z kupującym, ponieważ Ci wybierają usługi oferowane przez komputer. Idzie za tym spadek roli kasjera i zapotrzebowania na personel.
  • Pracownicy obsługi klienta: Wirtualni asystenci i chatboty są coraz częściej wprowadzane na infolinię telefoniczną. Dzięki sztucznej inteligencji potrafią odpowiedzieć na wiele pytań i prowadzić rozmowy sprzedażowe, co skutkuje redukcją zapotrzebowania danego zawodu.
  • Pracownicy magazynowi: Magazyny coraz częściej są zasilane przez systemy zarządzania i roboty, które przejmują czynności związane z pakowaniem, sortowaniem i przemieszczaniem towarów. Technologia sprawia, że obecność człowieka staje się zbędna, a potrzebni są ci, którzy będą nadzorować prace maszyn.
  • Taksówkarze: Rozwój motoryzacji, który stale obserwujemy, może sprawić, że zapotrzebowanie na kierowców spadnie. Ich miejsce zostanie zajęte przez nowoczesne systemy i pojazdy autonomiczne.
  • Agenci ubezpieczeniowi: Sztuczna inteligencja może analizować ryzyko i tworzyć spersonalizowane oferty ubezpieczeniowe. Rozwój AI w tym sektorze sprawia, że zapotrzebowanie na tradycyjnych agentów ubezpieczeniowych może znacznie się zmniejszyć.

Ponadto, jak czytamy na platformie X, powstają pomysły, które mówią o „Firmach bez ludzi”. Jednak na ich temat jeszcze niewiele wiadomo. Na profilu Piotra Sankowskiego, polskiego informatyka i doktora habilitowanego nauk matematycznych widnieje wpis:

„Ostateczną formą wdrożenia sztucznej inteligencji w biznesie są „Firmy bez ludzi”, czyli firmy oparte na AI. To aktualnie jest święty graal rozwoju sztucznej inteligencji. Tak jak AI wygrywa z nami w szachy, czy Go, tak będzie wygrywać w „prowadzenie firmy”.pisze

Jak wypadają kompetencje Polaków na tle Unii Europejskiej?

Według danych Eurostatu z 2023 roku, Europejczycy w przedziale wiekowym od 16 do 74 lat, stanowią 56% tych, którzy posiadają co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe. Podczas gdy w Polsce ten odsetek wynosił 44%, a to plasuje nasz kraj poniżej unijnej średniej. Dodatkowo pod względem rozwoju technologicznego, Polska zajmuje 24 miejsce na 27 krajów, co oznacza, że należy znacząco nadrobić zaległości w tym obszarze.

Najlepiej w tej dziedzinie wypada Holandia (83%), Finlandia (82%) oraz Dania (70%), najgorszym odsetkiem odznacza się Bułgaria (36%) i Rumunia (28%).

Kompetencja przyszłości

AI to nie tylko technologia – to kompetencja przyszłości. Umiejętność jej rozumienia i wykorzystywania będzie decydująca dla konkurencyjności pracowników i przedsiębiorstw. Jednocześnie pojawiają się wyzwania związane z automatyzacją i redukcją etatów, co rodzi potrzebę nieustannego uczenia się, elastyczności i adaptacji do zmieniającego się świata pracy.

By sprostać tym wyzwaniom, kluczowe będzie inwestowanie w edukację cyfrową oraz rozwój kompetencji technologicznych na wszystkich poziomach społeczeństwa. Jeśli chcesz zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie wykorzystania AI w pracy badawczej i analizie informacji, zapraszamy do udziału w otwartym szkoleniu „AI w researchu” organizowanym przez Infobrokerska.pl. Szczegóły i zapisy znajdziesz na stronie: https://infobrokerska.pl/ai-w-researchu-szkolenie-otwarte/

You may also like