Research personalny – media społecznościowe

Na przeglądanie portali społecznościowych człowiek przeznacza ponad 5 lat życia. W wyszukiwaniu personalnym nie można pominąć więc portali społecznościowych, na których ludzie sami dzielą się wieloma istotnymi informacjami o sobie. Z uwagi na nieumiejętne zarządzanie prywatnością przez większość osób, researcher ma szeroki dostęp do informacji. A co Ty pokazujesz na swoim profilu?

Portale społecznościowe są jednymi z popularniejszych i najszybciej przyrastających w informację serwisów. Według danych Digital in 2019: Poland, w 2018 roku codziennie przybywało śr. milion użytkowników social mediów. Na koniec poprzedniego roku sumaryczną liczbę użytkowników wspomnianych portali szacowano na 3,484 mld, co stanowi ok. 45% populacji świata, w tym z portali korzysta 47% Polaków. W ciągu minuty 973 tys. użytkowników loguje się na Facebooku, Instagram jest scrollowany 174 tys. razy, odnotowuje się 2,4 mln Snapów, na Twitterze z kolei wysyłane jest 281 tys. tweetów, za pomocą WhatsApp’a 38 mln wiadomości oraz 187 mln e-maili.

 

Powyższe dane udowadniają powszechność korzystania z mediów społecznościowych, warto więc zastanowić się jakie informacje jak można wykorzystać. Zakres informacji personalnych publikowanych w mediach społecznościowych wraz z przykładami wykorzystania (dalej pw.):

  • dane osobowe (imię, nazwisko, data urodzenia etc.) – pw. pozyskanie personaliów osób przypadkowo natrafionych, np. podczas spotkania u znajomych;
  • dane kontaktowe (miejscowość, adres, e-mail, nr telefonu) – pw. pozyskanie danych telemarketingowych do potencjalnych klientów;
  • informacje zawodowe (miejsce pracy, stanowisko) – pw. weryfikacja historii zatrudnienia przez rekruterów;
  • informacje o relacjach (znajomi, obserwatorzy, rodzina) – pw. poszukiwanie punktów styku – osób kontaktowych do trudno osiągalnej osoby np. celebryty;
  • zameldowania – pw. identyfikacja miejsca pobytu przez dziennikarzy lub złodziei;
  • polubienia – pw. analiza zainteresowań przez konkurencję;
  • grupy – pw. uzyskanie informacji o upodobaniach np. politycznych;
  • zdjęcia – pw. zbieranie informacji o posiadanym majątku przez windykatorów;

 

Media społecznościowe to skarbnica wiedzy dla researchera personalnego. Nie sposób wymienić wszystkich możliwości wykorzystania – wszystko zależy od szczegółowości informacji, jakie umieszcza o sobie użytkownik, bądź jakie pozwala o sobie umieszczać innym (zasady prywatności). Osoba świadoma wartości tego typu źródeł, powinna dokonać selekcji informacji, które publikuje, przyjrzeć się określeniu audytorium, które ma dostęp do dodawanych treści oraz przeanalizować swoje ustawienia prywatności, by być świadomym, jakie uprawnienia posiadają inni użytkownicy w zakresie oznaczania twarzy, tagowania nazwiska i temu podobnych praktyk. Warto na chwilę wylogować się z ulubionych serwisów i sprawdzić, jak wygląda profil publiczny, dostępny dla osób z zewnątrz.

Kolejne artykuły z cyklu Research personalny będą poświęcone konkretnym serwisom społecznościowym ze wskazaniem możliwości wyszukiwawczych i potencjału informacyjnego. W następnym miesiącu pojawi się omówienie portalu Facebook.

 

Zobacz także:

Osiem wskazówek jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych