Research personalny – Instagram

Czy da się kontrolować informacje, które można odczytać ze zdjęć? Na pewno jest to bardziej kłopotliwe niż w przypadku postów czy wiadomości. Instagram jest drugim
najpopularniejszym portalem społecznościowym na Świecie – warto wiedzieć jakie tajemnice skrywają zdjęcia z tego portalu.

Z Instagrama korzystają głównie młodzi ludzie w przedziale wiekowym 15-34; wśród instagramersów królują kobiety (73%), co jednak nie przekreśla wykorzystania tego źródła w poszukiwaniu informacji o innych osobach [źródło]. Jest to drugi najpopularniejszym portalem społecznościowym na Świecie – warto wiedzieć jakie skrywa tajemnice.
Głównym medium wykorzystywanym na portalu są zdjęcia. Użytkownicy dzielą się materiałami, które najczęściej tagują: #love, #me, #fashion, #beautiful, #picoftheday, #selfie czy #nature [najpopularniejsze hasztagi]. Jednakże zdjęcia, które wstawiają niejednokrotnie kryją w sobie dużo więcej informacji, niż użytkownik chciał przekazać. Wykorzystanie obrazu powoduje, że przekazywane informacje są mniej kontrolowane – użytkownik zazwyczaj nie analizuje każdego fragmentu zdjęcia przed wstawieniem. Jednak dobre oko researchera, na podstawie z pozoru nieznaczących elementów, może wiele odczytać:

  • lokalizacja – mówi o tym, gdzie znajduje lub znajdował się użytkownik,
  • tło i otoczenie – daje materiał do wnioskowania o upodobaniach np. do lokali, miejsc, czy designu,
  • #hasztagi – co lubi obserwowany, czemu poświęca czas, na co zwraca uwagę,
  • osoby obecne lub oznaczone – grono przyjaciół, znajomych, osób z którymi spotyka się badany,
  • czas i miejsce – nawyki, odwiedzane miejsca, stałe pory na różne czynności,
  • upodobania – ulubieni artyści, koncerty, sztuka, książki, marki produktowe itd.
  • przedmioty – instagramersi chwalą się jedzeniem, posiadanymi dobrami, używkami, z których korzystają.

Instagram można przeszukiwać względem osób według imienia i nazwiska lub nazwy użytkownika. Trzeba jednak pamiętać, że wyniki wyszukiwania zależą od różnych czynników – obserwowanych osób, powiązanych kontaktów czy polubionych zdjęć i filmów. Wewnętrzne narzędzia pozwalają także sprawdzać wyniki dla konkretnych hasztagów (słów kluczowych) i miejsc (lokalizacji).
O ile format wizualny wykorzystywany na Instagramie sprzyja mimowolnemu przekazywaniu informacji co jest korzystne dla researchera, o tyle trzeba pamiętać, że analiza tego typu informacji jest bardzo czasochłonna.

W następnej części cyklu Research personalny, pojawią się portale społecznościowe do kolekcjonowania, dzielenia się i gromadzenia informacji jak Reddit czy Pinterest.

Możesz też przeczytać artykuł o tym jak skutecznie szukać na Instagramie.