Relacja z Big Data Summit

Big Data – popularne dziś słowa coraz częściej pojawiają się na ustach i w głowach osób zajmujących się biznesem, nauką, sprzedażą czy badaniami rynku. Nic dziwnego.

Tempo, w jakim przybywa nowych informacji jest przeogromne, także informacji szczegółowych, które pojedynczo mogą nie sprawiać specjalnego wrażenia, jednak scalone lub połączone mogą stworzyć potężne źródło informacji.

Zwłaszcza jeżeli to są duże, a właściwie przeogromne bazy danych, których „na piechotę” już nikt nie byłby w stanie przeanalizować. Specjaliści od Big Data podkreślają, że dziś coraz bardziej automatyzuje się operacje na ogromnych bazach danych, a tajemnica tkwi w tym, żeby umieć „zadać” pytanie wyszukiwawcze. Gdy dane pochodzą z różnych źródeł, jest ich dużo i – co najważniejsze – używa się ich świadomie,  wówczas stają się zasobami o ogromnej wartości.

Wokół tych stwierdzeń oscylowała konferencja Big Data Summit, która odbyła się w Warszawie 26.11.2014 r. Wśród prelegentów znalazł się Radosław Kita (TVN S.A.), który obecnie odpowiada za budowę systemu raportującego sposób korzystania z usług udostępnianych przez TVN na stronach internetowych oraz poprzez wyspecjalizowane aplikacje, a także za stworzenie systemu rekomendacji treści.

Świetne wystąpienie miał Edward Mężyk (Hicron Group), który opowiedział o oddziaływaniu social media w oparciu o Big Data oraz pokazał rozwiązania, które wykorzystywanie i pozyskiwanie danych łączą z wartością dodaną, która daje klientowi satysfakcje i zadowolenie.

Arwid Mendis (Wierzbowski Eversheds Sp. k.) przypomniał o regulacjach prawnych i o tym, że jednym z zasadniczych problemów jest to, że Big Data zakłada ponowne wykorzystanie różnego typu danych, dane bowiem nie tracą na wartości a wręcz przeciwnie, włącza się je do analiz. W ochronie danych osobowych obowiązuje tymczasem zasada celowości, zgodnie z którą dane osobowe wolno wykorzystywać tylko do tych celów, dla których zostały one zebrane. I – co w sumie powoli staje się oczywiste – analizy wykorzystujące takie dane mogą wpływać na ograniczenie autonomii woli jednostki. O wykorzystywaniu danych – sposobach, obszarach i technikach opowiadali Sebastian Starzyński (ABR SESTA Sp. z o.o.), Agnieszka Zdebiak (BigBit) i Łukasz Bolikowski (ICM UW).

Gdzie się wykorzystuje Big Data? Np. na Facebooku, w portalach internetowych i bankach, telewizji, towarzystwach ubezpieczeniowych, sprzedaży towarów i usług, reklamach Google, rekomendacjach  w sklepach internetowych itd.

Powoli wszyscy uświadamiają sobie, że potrzeby klienta mogą być wartością biznesową. Gdy wiemy bowiem jakie potrzeby ma użytkownik, wówczas o wiele łatwiej je zaspakajać. Choć perspektywa zaspokojenia naszych zachcianek zanim się o nich pomyśli jest – nie oszukujmy się – trochę przerażająca.