W ostatnim czasie mogliśmy dowiedzieć się więcej na temat innowacyjnych zmian, jakie zostaną wprowadzone do wyszukiwarki Google. Zdaniem Sundara Pichaia, prezesa tego technologicznego giganta, w 2025 roku nastąpią ogromne zmiany, wszystko za sprawą sztucznej inteligencji. Choć nie wiemy jeszcze, jak będzie wyglądać przyszłość, jedno jest pewne – Google nie będzie przypominać klasycznej wyszukiwarki, jaką znamy obecnie. Poza zmianami wizualnymi możemy spodziewać się dużej ingerencji AI, która zrewolucjonizuje sposób wyszukiwania treści.

Tradycyjne wyszukiwanie czy wirtualny asystent?
Dziś, korzystając z wyszukiwarki, wpisujemy interesujące nas frazy i otrzymujemy propozycje stron internetowych. Google dąży jednak do wprowadzenia zaawansowanych zmian, by stworzyć inteligentnego asystenta. W swoim działaniu przypominać będzie znanego już ChatGPT. Nowa funkcja pojawi się w formie dodatkowej zakładki, obok obecnie dostępnych opcji, takich jak „Wszystko” czy „Grafika”.
Google testuje nowy tryb AI, oparty na modelu Gemini 2.0. Oznacza to, że znana wyszukiwarka przestanie być jedynie pasywnym narzędziem, a stanie się aktywnym doradcą. Użytkownicy nie będą już musieli przeszukiwać dziesiątek stron – zamiast tego otrzymają konkretne, dopasowane odpowiedzi. Niektóre zmiany możemy obserwować już teraz. W Stanach Zjednoczonych wprowadzono funkcję AI Overviews, która podsumowuje wyniki wyszukiwania w formie skróconych odpowiedzi, zawierających odniesienia do źródeł. Otrzymywanie podsumowań AI ma jednak swoje minusy. Głównym problemem jest ograniczony dostęp do bardziej szczegółowych informacji, których mogą oczekiwać użytkownicy.
Na profilu Glenna Gabe’a, konsultanta SEO w G-Squared Interactive, pojawił się wpis:
„Tryb AI jest ukierunkowany na pytania otwarte i eksploracyjne, które „nie są dobrze obsługiwane” przez dzisiejsze wyniki wyszukiwania. Obejmuje to zapytania, które proszą Search o porady i porównania, a także wymiany, które pozwalają na pytania uzupełniające”. – pisze Glenn Gabe
Generacja Gemini 2.0
Gemini 2.0 to najnowsza generacja modeli sztucznej inteligencji, zaprezentowana w grudniu 2024 roku i opracowana przez Google DeepMind. To przełomowe narzędzie w dziedzinie AI, oferujące zaawansowane funkcje. Kluczowymi cechami Gemini 2.0 są między innymi:
Integracja z zewnętrznymi usługami – model współpracuje z platformami takimi jak YouTube czy Google Search, dostarczając trafniejsze wyniki.
Multimedialność – model obsługuje różne rodzaje danych wejściowych, takie jak tekst, audio, wideo i obrazy, a także generuje odpowiedzi w różnych formatach.
Zaawansowane rozumowanie – Gemini 2.0 potrafi analizować problemy, rozkładać je na czynniki pierwsze i udzielać precyzyjnych odpowiedzi.
Google na żywo
Coraz więcej wskazuje na to, że wyszukiwarka w najbliższej przyszłości będzie powiązana z rozszerzoną rzeczywistością. Niektóre z funkcji będą przenosiły nas do Map Google, a stamtąd do realnych usług w naszej okolicy. Dodatkowo wirtualny asystent rozpoznaje nasze otoczenie i wyświetla na ekranie wszystkie przydatne informacje i miejsca, których poszukujemy. Wyszukiwarka stanie się bardziej zintegrowana z rzeczywistością, przestanie być tylko ekranem, który służy do wpisywania zapytań i będzie służyć jako interaktywne narzędzie.
Jak zmiany Google mają się do prywatności użytkowników?
Wraz z rozwojem technologii, który związany jest ze spersonalizowanymi wynikami wyszukiwania, pojawia się obawa o prywatność użytkowników. Obecnie Google posiada bardzo duże ilości danych, dzięki czemu dostarczane odpowiedzi są trafne. Jednak, należy wziąć pod uwagę fakt, że jeszcze większa ingerencja sztucznej inteligencji wiąże się z szerszą analizą preferencji użytkowników i zbieraniem informacje o zrachowaniach w sieci i lokalizacji. Google stale zapewnia, że ich celem jest ochrona wrażliwych danych użytkowników i najnowsza technologia, będzie umożliwiać pełną kontrolę nad udostępnianymi informacjami.
Postęp technologiczny Google rodzi pytania, w jaki sposób użytkownicy będą kontrolować swoje dane. Dla wielu prywatność stanie się kluczowym tematem, ponieważ będzie to oznaczać ingerowanie w informacje o życiu codziennym.
Google jakiego nie znamy
Przyszłość wyszukiwania w Internecie to nie tylko kwestia technologii, ale także stale zmieniających się nawyków użytkowników. Google nieustannie stara się dostosować do tych zmian, zmieniając sposób, w jaki docieramy do informacji. Niezależnie od kierunku, w jakim podąży wyszukiwarka, jedno jest pewne, Google jakie dziś znamy, bardzo się zmieni w ciągu najbliższych lat. Ponadto użytkownicy mogą zyskać przydatne narzędzie i wszechstronnego asystenta, gotowego odpowiedzieć na każde pytanie.