Kiedy i po co przeprowadzać analizę rynku?

Na postawione w tytule pytanie można odpowiedzieć jednym zdaniem: analizę rynku należy wykonać zawsze, gdy planujesz nowy biznes lub ważną zmianę biznesową. Teraz pozostaje tylko zastanowić się po co?

 

Przede wszystkim po to, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia. Wykonując analizę rynku należy wziąć pod uwagę różne czynniki. Zawsze w analizie rynku oceniać będziemy naszą konkurencję, potencjał klientów, substytutu dla naszej usługi lub produktu oraz wybrane czynniki zewnętrzne.

Ważne jest, abyśmy umiejętnie określili środowisko, w jakim funkcjonować będzie nasz biznes. Musimy poznać jego otoczenie prawne (przepisy, które wypływają na naszą działalność np. Ustawa o handlu elektronicznym jest ważnym aktem prawnym dla każdego, kto chce prowadzić sklep internetowy), społeczne, ekonomiczne i kulturalne. To pozwoli nam zaplanować odpowiednią strategię działania.

Na przykład, poznając ceny swojej konkurencji, możemy stworzyć atrakcyjniejszą politykę cenową dla klientów. Znając produkty konkurencji możemy oferować towar/usługę, której u nich brak. Odpowiednie oszacowanie potencjału klientów czyli ich liczba, wiek, płeć etc. pozwoli stworzyć dobry marketing.

Będziecie się zastanawiać ile to kosztuje. Tutaj pada odpowiedź: to zależy. Zależy od wielkości rynku, jaki chcecie zbadać (a ta znów od skali waszego biznesu), skomplikowania rynku oraz dostępności danych.

 

Przykład analizy rynku:

Załóżmy, że chcecie otworzyć osiedlową kawiarnię dla mam z dziećmi.

Analizę rynku należy rozpocząć od: sprawdzenia, czy na naszych obszarze jest jakaś inna kawiarnia lub inne miejsce do spotkań dla mam (to jest substytut naszej usługi). Jeśli mamy jakieś kawiarnie to należy przyjrzeć się temu, jak działają, jak prowadzą działania marketingowe, jaki jest ich asortyment i poziom cen. Po zaznajomieniu się z konkurencją, przechodzimy do oceny potencjału klientów.

Sprawdzamy, jak duża jest liczba mieszkańców dzielnicy, w jakiej będziemy działać, jeszcze lepiej jeśli uda się nam dotrzeć do informacji, ile na tym obszarze jest dzieci. To nam da obraz tego, jak duża może być nasza grupa docelowa. Możemy na forach lub grupach facebook’owych podpytać przyszłe klientki o ich oczekiwania względem takiego miejsca.

 

Wykorzystanie zarówno informacji już gotowych jak i pozyskanie ich u źródła zbuduje nam pełen obraz naszej sytuacji rynkowej. Teraz, tylko lub aż, zostaje wyciągnąć odpowiednie wnioski.