IAB Polska po raz drugi już zrealizował badanie internautów dotyczące prywatności. Do współpracy zaproszono podmioty, które mają istotny wpływ na kształt całego środowiska online – zarówno po stronie biznesu, jak i administracji. Z badania wynika m.in., że internauci są coraz bardziej świadomi w kwestii prywatności i coraz częściej stosują różnego rodzaju zabezpieczenia, które mają ją chronić. Wciąż jednak istnieje wiele zadań stojących przed biznesem, jak również regulatorami.
Użytkownicy sieci coraz lepiej zdają sobie sprawę, że internet jest miejscem publicznym i sami powinni dbać w nim o swoją prywatność. Jednocześnie w coraz większym stopniu oczekują spersonalizowanych treści i reklam, a temu wyzwaniu bez przetwarzania danych nikomu nie uda się sprostać. Nasz najnowszy Raport pokazuje też, że internauci są coraz bardziej podirytowani inwazyjnymi komunikatami, zarówno reklamowymi, jak i związanymi z koniecznością coraz częstszego udzielania różnych zgód. Widać więc wyraźnie, że kolejne ograniczenia nie pomagają ani przedsiębiorcom, ani nie budują przyjaznego dla internautów środowiska. Dlatego edukacja użytkowników sieci i przedsiębiorców jest tak ważna w budowaniu gospodarki cyfrowej – komentuje wyniki badania Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.
Według badania IAB Polska internet jest postrzegany przez użytkowników sieci jako przestrzeń publiczna. Poza prywatnymi stronami www pozostałe serwisy internetowe są postrzegane jako przestrzeń publiczna albo przynajmniej częściowo publiczna. Porównując wyniki badania do rezultatów zaobserwowanych w 2013 roku należy podkreślić, że rośnie poziom świadomości i wiedzy na temat prywatności. Internauci coraz częściej korzystają z różnego rodzaju zabezpieczeń (np. częściej czyszczą historię przeglądania, kasują cookies). Rzadziej też umieszczają swoje zdjęcie w sieci. Zarazem jednak – pomimo rosnącej społecznie świadomości prywatności – część użytkowników nadal uważa, że w niedostatecznym stopniu są na jej temat poinformowani. Wymagana jest zatem dalsza edukacja dotycząca cyber-bezpieczeństwa.
Istotny odsetek użytkowników sieci woli dopasowane treści i reklamy. Zdecydowana większość ma świadomość zasad funkcjonowania środowiska cyfrowego i – choć fakt zbierania danych może niektórym przeszkadzać – dostrzegają oni benefity płynące z personalizacji treści.
Wyniki badania wskazują także, że stosowanie zakazów, obostrzeń i ograniczeń w przestrzeni cyfrowej jest postrzegane przez internautów negatywnie, a wręcz irytuje ich nadmierny poziom zgód, których muszą udzielać i akceptować różne ustawienia. Wskazane jest wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom i minimalizowanie poziomu irytacji i inwazyjności, które mogą zaowocować skutkami ubocznymi w postaci zniechęcenia do korzystania z zasobów cyfrowych. Poczucie bezpieczeństwa i świadomość kwestii prywatności należy więc zwiększać poprzez działania edukacyjne, które powinny realizować wszystkie podmioty kształtujące środowisko cyfrowe – zarówno po stronie dostawców usług, jak i regulatorów.
Premiera Raportu odbyła się 7 marca 2017 podczas 20. IAB Expert Panel: Prywatność w sieci. Raport można pobrać tutaj.