Jak prowadzić biznes w Internecie – social media (nie) tylko dla przedsiębiorców

„Nie ma Cię na Facebooku – nie istniejesz” to dość często używane przez Internautów powiedzenie. Social media idą w kierunku rozwoju biznesu, budowy relacji z klientami, szeroko pojętej promocji marki. Zmiany te są już widoczne w każdym niemal kanale komunikacji społecznej. Jak to wykorzystać?

Kanały promocji biznesu w Internecie

Nie ważne czy dopiero zakładasz firmę, czy Twoje przedsiębiorco działa już dłuższy czas. Wprowadzając firmę do mediów społecznościowych, należy przede wszystkim zbadać możliwości, których dostarcza nam sieć. Wybierając dane medium, trzeba wziąć pod uwagę kilka aspektów, które mogą zadecydować czy prowadzone kampanie i działania będą przynosiły korzyści. Zaznaczyć przy tym trzeba, że nie wszystkie branże nadają się do promocji na facebooku czy Instagramie. Na samym początku przyjrzyjmy się wybranym spośród najpopularniejszych serwisów społecznościowych dostępnych dla biznesu w Internecie.

Funpage na Facebook’u wiedzie prym wśród wszelkich dostępnych kanałów, jeżeli chodzi o pozyskanie nowych klientów oraz zainteresowanie swoją ofertą użytkowników, nieszukających specjalnie naszych produktów lub usług (jak dzieje się to w kampaniach linków sponsorowanych google). Facebook jest świetnym narzędziem do budowania i zarządzania relacjami z klientami naszej firmy. System oparty na modelu mikrobloga (umieszczanie relatywnie krótkich wpisów w postach) z możliwością udostępniania znajomym interesujących treści z sieci stanowi idealne rozwiązanie, jeżeli przedsiębiorca w Internecie ma do zaoferowania coś więcej niż sam produkt/usługę. Mowa tu o wartościowym contencie, który coraz częściej służy do nawiązywania relacji przedsiębiorstwa z klientami. Firmy na facebooku mają możliwość skorzystania z płatnych kampanii reklamowych. Społecznościowy gigant rozwinął algorytm, pozwalający dotrzeć z reklamą do szczegółowo określonego targetu (grupy docelowej odbiorców). Pozwala to stosunkowo niskim kosztem trafić do osób, które mogą być zainteresowane naszą kampanią. Po zakończeniu kampanii możemy skorzystać z raportów, dzięki którym możliwa będzie analiza danych statystycznych, dzięki którym dopracujemy, te elementy reklamy, które będą nieefektywne.

LinkedIn stanowi świetne narzędzie zarówno dla poszukujących pracowników, jak i poszukujących pracy. Po za możliwością stworzenia indywidualnego profilu osoby fizycznej lub firmy, dostępnych mamy wiele dodatkowych opcji, które znacznie wpływają na komunikację firmy z otoczeniem w Internecie. Jednym z nich jest możliwość wstawiania artykułów. Konieczne będzie zapoznanie się bliżej z wytycznymi dotyczącymi odpowiedniej optymalizacji treści umieszczanej na serwisie. Dzięki takim zabiegom łatwiej przekonamy do siebie potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.

Twitter pozwala użytkownikom na publikowanie postów użytkownikom obserwującym nasz profil. Ta forma przekazu jest znacznie mniej zobowiązująca niż na przykład facebook. Posty publikowane są częściej, przez co nasi fani mają częsty kontakt z marką. Na skuteczność tego kanału przekazu wskazuje przykład z polityki. Jeden tweet (post na tweeterze na max. 140 znaków) wypuszczony przez znanego polityka dociera nie tylko do obserwatorów, ale również do gazet, które śledzą poczynanie znanych w Internecie. Przekaz skierowany do potencjalnych wyborców zupełnie za darmo. Przedsiębiorstwa w social media mogą korzystać dokładnie z tego samego sposobu cięcia kosztów.

stock-624712_640

Pinterest zdominowały kobiety. Takie opinie można przeczytać w wielu raportach dotyczących użytkowników Pinteresta. Daje to spore pole do popisu dla użytkowników płci męskiej. Serwis ten może nie jest tak popularny, jak facebook, czy tweeter, jednak stanowczo warto się nim zainteresować bardziej. Jeżeli chcemy zaprezentować nasze produkty, to lepszego miejsca nie znajdziemy. Użytkownicy Pinteresta udostępniają sobie nawzajem ciekawe grafiki znalezione w Internecie, co stanowi idealne rozwiązanie dla promocji ofert firm.

Instagram w ostatnim czasie znacznie zyskał na znaczeniu w świecie biznesu w Internecie. Przeglądając zdjęcia w Instagramie można się natknąć na wiele sponsorowanych grafik, krótkich filmików, lub animacji, poprzez które firmy reklamują swoje produkty, promocje itp. Reklama w formie graficznej, gif lub video znacznie skuteczniej przyciąga uwagę i przekazuje więcej informacji w znacznie krótszym czasie aniżeli reklama pisana lub dźwiękowa. Poprzez Instagrama warto promować produkty, usługi, jednak konto w głównej mierze warto wykorzystywać do budowania świadomości marki, umieszczając regularnie wpisy, pokazując „przyjazną stronę” naszego biznesu i zdobywając nowych obserwujących.

Snapchat to narzędzie znacznie mniej wykorzystywane przez przedsiębiorstwa. Korzystają z tego narzędzia głównie wielkie firmy działające na globalnych rynkach i zajmujące się branżami bardziej rozrywkowymi. Warto jednak zainteresować tą aplikacją. Snapchat pozwala na udostępnianie znajomym zdjęć i krótkich filmów, które możemy edytować napisami, grafikami, które w znaczny sposób uatrakcyjnia przekaz. Robiąc fotografie mamy do dyspozycji różne „maski”, które w zabawny sposób zmieniają nasz wygląd lub pokazują miejsce, w którym się aktualnie znajdujemy. Grono użytkowników w Polsce rośnie w porażającym tempie i tendencja ta zdaje się nie zmieniać. Być może już niedługo każda firma, będzie mogła pozwolić sobie na stworzenie „maski” z oznaczeniem firmy, możliwego do ustawienia, gdy użytkownik będzie w niewielkiej odległości od np. od siedziby firmy.

Blogi firmowe mogą stać się dla firm idealną formą promocji ze względu na darmowy charakter takich narzędzi oraz szeroką możliwość edycji treści, które tam publikujemy. Obecnie świadome firmy w Internecie korzystają z zalet content marketingu. Chodzi o publikowanie treści, których mogą potrzebować potencjalni odbiorcy naszej oferty. O ile standardowe kampanie reklamowe mają za zadanie sprowokować potencjalnych klientów do podjęcia określonej, jednorazowej czynności, o tyle content marketing służy zbudowaniu z klientami solidniejszych relacji. Dlatego ważne, by publikowane dla nich treści miały dla nich pewną wartość. Blog firmowy z artykułami rozwiązującymi problemy potencjalnych klientów, idealnie się do tego nadaje.

Co daje nam stosowanie social media w biznesie

  • Korzystanie z social media to w dzisiejszych czasach nie tylko możliwość, ale konieczność, jeżeli firma chce się liczyć na rynku. Idąc za maksymą „reklamuj się tam, gdzie są Twoi klienci” warto wypróbować wszystkie dostępne serwisy i aplikacje.
  • Samo korzystanie z nich jest na ogół darmowe, co stanowi wielki plus przy planowaniu strategi marketingowej firmy.
  • Każde dobrze rozwinięte konto na portalach społecznościowych ma duże znaczenie dla działań SEO. Nie może to być jednak jedyny cel, dla którego tworzy się takie konto, ponieważ nie osiągnie się wówczas oczekiwanych efektów.
  • Każde konto, którego nadrzędnym celem jest promocja firmy w Internecie, powinno stanowić przede wszystkim spójny element strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Prezentować pewną wartość dla odbiorców. Wszystko w celu budowania renomy naszej marki.
  • W każdym serwisie i aplikacji social media mamy bezpośredni kontakt z naszymi odbiorcami, co pozwala nam kontrolować zadowolenie naszych potencjalnych klientów.
  • Poprzez komentarze i wiadomości otrzymujemy stały feedback ze strony klientów, dzięki czemu możemy rozwijać i poprawiać naszą ofertę lub pojedyncze produkty i usługi.
  • Dzięki rozwiniętym algorytmom serwisów i aplikacji mamy dostęp do danych statystycznych odbiorców naszych postów, reklam i tekstów.

Wyzwaniem dla dzisiejszego biznesu jest zaistnienie i wyróżnienie się w Internecie. Odpowiadając na pytanie, czy wprowadzić social marketing do swojej firmy powinno się odpowiedzieć na następujące pytania.
Czy Twoi klienci korzystają z Internetu?
Czy istnieje możliwość, że robią zakupy przez Internet?
Czy posiadają konta na serwisach społecznościowych?
Jeżeli odpowiedziałeś twierdząco, chociaż na jedno pytanie, poważnie rozważ wykorzystanie social media w swoim biznesie, i to jak najszybciej. Pamiętaj, że Twoja konkurencja nie śpi.

 

Dariusz Setlak
6krokow.pl – Poradnik biznesowy dla przedsiębiorczych ludzi. W 6krokach dowiedz się, jak otworzyć i prowadzić własną firmę!