OSINT w biznesie – obszary zastosowania

by Justyna Trzeciakowska
0 komentarz
OSINT w biznesie

Techniki OSINT (ang. open source intelligence) pozwalają pozyskiwać nawet trudno dostępne dane oraz informacje z otwartych źródeł. Powoduje to, że zakres wykorzystywania białego wywiadu w biznesie jest niezwykle szeroki. Od planowania biznesu i rekrutacji, po wspieranie bezpieczeństwa i rozwoju firmy.

Oto kluczowe obszary zastosowania OSINT w biznesie:

Bezpieczeństwo firmy

Dzięki zastosowaniu technik OSINT można sprawdzić, jakie informacje o firmie, jej działalności i pracownikach można znaleźć w otwartych źródłach dostępnych w Internecie. Czy nie wyciekły ważne informacje, np. o planach rozwojowych przedsiębiorstwa? Czy w sieci można znaleźć dane kontaktowe kluczowych pracowników? Jakie informacje na temat np. finansów firmy można wyszperać, stosując biały wywiad?

Rekrutacja pracowników

Internet jest niezwykle cennym i często wykorzystywanym źródłem wiedzy o kandydatach do pracy lub potencjalnych współpracownikach. Choć przepisy RODO chronią dane osobowe, to z sieci można zaczerpnąć też wiele innych informacji. Czy deklarowany w aplikacji dorobek naukowy ma pokrycie w rzeczywistości? Czy firmy pojawiające się w historii zatrudnienia potencjalnego pracownika w ogóle działają? A może jest możliwe, że kandydat w X firmie pracował na stanowisku specjalisty ds. obsługi inwestycji?

Poszukiwanie klientów i kontrahentów

Globalna sieć jest skarbnicą wiedzy na temat potencjalnych klientów i kontrahentów – zarówno indywidualnych, jak i instytucjonalnych. Czasem wystarczy jedno odpowiednie narzędzie i jedna właściwa kwerenda, aby dosłownie w ciągu kilku minut dotrzeć do potrzebnych informacji. I nie chodzi tylko o dane kontaktowe, ale także o preferencje czy specyfikę danej grupy. Kto w danej firmie zajmuje się np. logistyką? Jak wygląda hierarchia organizacyjna firmy, która przekładać się będzie na proces decyzyjny podczas zakupów? Czy wymarzony klient w rozwój inwestuje środki własne czy chętnie korzysta z pomocy publicznej ? To ważne z perspektywy choćby tego, jak takie środki się wydatkuje.

Weryfikacja klientów i kontrahentów

Jednym z kluczowych aspektów zapewniających każdej firmie bezpieczeństwo, jest zadbanie o to, aby pracować tylko z wiarygodnymi klientami i partnerami. Bardzo ważne jest więc dokładne sprawdzenie nowej osoby lub firmy przed nawiązaniem z nią współpracy. Czy dany podmiot naprawdę istnieje? A czy osoba reprezentująca firmę jest do tego uprawniona? Czy instytucja widnieje w rejestrach dłużników i na listach sankcyjnych? Czy przedsiębiorstwo jest wiarygodne finansowo i wypłacalne?

Rozwój biznesu, marketing i sprzedaż

Stosując OSINT w biznesie, nie można zapomnieć o całym obszarze związanym z rozwojem firmy – od sprzedaży i obsługi klienta, przez badania i analizy, po marketing i rozwój. Techniki białego wywiadu dostarczają informacji kluczowych w procesie budowania strategii rozwoju firmy. Jeśli gromadzenie i analiza informacji są odpowiednio szeroko zakrojone (np. monitoring mediów, geolokalizacja, analiza rynku, analiza konkurencji), to można uzyskać niezwykle precyzyjny obraz rynku i jego otoczenia. Jakich trendów, technologii i innowacji należy spodziewać się w danej branży? Jakie strategie wzrostu stosują konkurenci i ile wydają na działania marketingowe? Jakie treści przygotowywać do komunikacji marketingowej, aby zwiększyć sprzedaż?

Monitoring informacji

W biznesie kluczem do sukcesu jest informacja, a tę można pozyskać poprzez regularny monitoring. Śledzić można media tradycyjne i internetowe, portale społecznościowe, bazy danych, repozytoria online, strony internetowe, blogi eksperckie i mnóstwo innych źródeł. W ten sposób można zdobyć informacje zarówno ilościowe, jak i jakościowe, które mogą pomóc zbudować przewagę konkurencyjną. Jakie są prognozy rozwoju rynku na najbliższe lata? Czy w danej niszy jest miejsce dla kolejnego gracza? Jakie bieżące tematy i trendy interesują potencjalnych klientów? Jak konkurencja zmienia swoją ofertę i ceny? Czy planowane są jakieś istotne regulacje prawne, które zmienią sposób funkcjonowania danej branży?

Wykrywanie fake newsów

Jeśli pozyskane dane mają przysłużyć się firmie, to muszą być one prawdziwe. I tu również z pomocą przychodzą techniki OSINT, ponieważ umożliwiają dokonanie weryfikacji informacji. W praktyce oznacza to umiejętne przeanalizowanie zgromadzonych treści oraz wyciągnięcie z nich wniosków. Takie podejście do wykorzystania OSINT w biznesie może uchronić firmę zarówno przed stratą wizerunkową, jak i niepowodzeniem finansowym. Czy doniesienia o planowanych zmianach technologicznych są prawdziwe? Jak szeroko sięga nowy trend lansowany przez media? Z jakiego powodu tak naprawdę konkurencja osiągnęła sukces lub odniosła porażkę?

Prewencja i edukacja

Zastosowanie technik OSINT w biznesie może uchronić firmę przed niepotrzebnymi problemami. Wdrożenie rozwiązań mających na celu prewencję i edukację może dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo firmy – nie tylko bezpieczeństwo IT czy korporacyjne, ale przede wszystkim na poziomie poszczególnych działów i osób. Warto więc poświęcić czas na to, aby nauczyć personel czujności i uwagi. Jakie informacje pracownicy udostępniają w sieci na temat swojej pracy, współpracowników i firmy? Jakie treści o firmie znajdują w Internecie? Czy informują swoich menedżerów o potencjalnych zagrożeniach, jakie wynikają ze znalezionych publikacji?

You may also like