Nowa ustawa o prawach konsumentów nakłada na przedsiębiorców obowiązki informacyjne wobec klientów. Przedsiębiorca, który nie przekaże klientowi kompletu wymaganych prawem danych, zapłaci grzywnę nawet do 5 tys. zł. Wystarczy, że np. nie wspomni o reklamacji.
Na łamach Dziennika Gazeta Prawna odniesiono się do zagadnienia obowiązków informacyjnych przedsiębiorców wobec klientów w świetle nowej ustawy o prawach konsumentów.
Zgodnie z projektem ustawy sprzedawca lub usługodawca będzie musiał przekazać konsumentowi następujące informacje:
- o głównych cechach świadczenia
- o sposobach porozumiewania się (swoje dane wraz z numerem telefonu)
- o procedurze rozpatrywania reklamacji
- o przewidzianej przez prawo odpowiedzialności
- o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy
- o usługach posprzedażowych i gwarancji
- o kosztach, przy czym nie wystarczy samo wskazanie ceny wraz z podatkiem. Potrzebne będzie poinformowanie klienta o wysokości opłat za dostarczenie towaru, usługi pocztowe i jakichkolwiek innych kosztów związanych z transakcją.
Nowe kary mają uderzyć w sprzedawców, którzy ukrywają informacje. Jeśli sprzedawca towaru lub usługi zatai informacje, lub udzieli informacje niepełne, będzie podlegać karze grzywny.
Wszystkie informacje klient będzie musiał otrzymać przed zawarciem transakcji. W praktyce wystarczy więc, że sprzedawca nie wyjaśni klientowi, jak wygląda procedura składania reklamacji lub nie wskaże sposobu kontaktowania się z konsumentem, a ten będzie mógł zgłosić to wykroczenie policji lub prokuratorowi.
Obecnie kwestiami niedopełnienia obowiązków informacyjnych zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale tylko gdy narusza to zbiorowy interes konsumentów. Po wejściu w życie nowych przepisów grzywna będzie grozić przy każdym jednostkowym naruszeniu.
Wymóg nałożenia przewidzianych ustawą sankcji na przedsiębiorców, którzy nie dopełnią obowiązków informacyjnych wobec konsumentów, wynika wprost z dyrektywy 2011/83/UE.
Obowiązki informacyjne nie będą miały zastosowania przy drobnych umowach życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu. Innymi słowy klient kupujący mleko i bułki nie będzie musiał otrzymywać kompletu wskazanych w przepisach danych, ale ten nabywający odkurzacz czy tablet – już tak.
Zarówno tradycyjni, jak i internetowi sprzedawcy powinni śledzić proces legislacyjny. Nowa ustawa powinna zacząć obowiązywać najpóźniej 13 czerwca 2014 r., gdyż taki ostateczny termin wyznacza dyrektywa unijna.
Na podstawie: Sławomir Wikariak. Nowe kary uderzą w sprzedawców ukrywających informacje.
Źródło: DGP-Prawo