Narzędzia Google – katalog, cz. I

Google już od 1998 roku tworzy wiele różnorodnych produktów, narzędzi i usług. W dzisiejszej, pierwszej części przeglądu narzędzi Google zaprezentujemy najpopularniejsze produkty i usługi Google oraz dziesięć wyszukiwarek przygotowanych z myślą o różnych potrzebach użytkowników. 

Podstawowe aplikacje komputerowe dla urządzeń mobilnych

Chrome Google – darmowa przeglądarka internetowa, dostępna od 2008 roku, której kod oparty jest o idee open source. Posiada dynamiczne wyszukiwanie i autouzupełnianie tekstu. Zapewnia synchronizację zakładek, kart oraz danych ostatniego wyszukiwania między różnymi urządzeniami (komputer – tablet, komputer – telefon, telefon – tablet). W wersji 3.0 przeglądarki umieszczone zostały darmowe motywy do jej personalizacji. Według wielu rankingów np. StatCounter, Chrome Google jest najczęściej używaną przeglądarką na świecie.

Google Bookmarks – narzędzie oparte na technologii chmury, przechowujące odnośniki do ulubionych stron internetowych wraz z możliwością ich kategoryzacji. Narzędzie posiada przeglądarkę zapisanych odnośników, etykiet, zakładek i notatek. Narzędzie umożliwia dzielenie się zakładkami z rodziną i innymi użytkownikami. Dostępne jedynie dla posiadaczy konta Google.

Google Toolbar – pasek narzędzi zawierający okno wyszukiwarki Google oraz indywidualnie wybrane przez użytkownika przeglądarki odnośniki do usług typu Facebook, Gmail, Blogger Hotmail, Fotka.pl. Google Toolbar zawiera także funkcje blokowania popup’ów oraz PageRank – rankingu każdej odwiedzanej strony. Narzędzie dostępne wyłącznie dla przeglądarki Internet Explorer.

Google Now – “inteligentne” narzędzie – asystent przeznaczony na systemy Android, iOS, OS X i Microsoft Windows. Narzędzie udziela odpowiedzi na pytania, wykonuje dyspozycje (“włącz aplikację”, “zadzwoń do”, “wyślij sms”, “oblicz”) i podaje informacje. Google Now wskazuje informacje o spotkaniach, rachunkach do zapłacenia, wyjściu do kina, teatru, zaproponuje artykuły do przeczytania lub restauracje wraz z trasą dojazdu, a także wskaże gdzie pozostawiliśmy samochód. Przypominane informacje lub propozycje oparte są o dane zawarte w gmail’u, kalendarzu oraz wyszukiwaniu użytkownika. Od roku Google Now jest dostępny także w polskiej wersji jezykowej..

Google Notifier – narzędzie sprawdzające cyklicznie pocztę użytkownika Gmail i powiadamiające o przychodzących wiadomościach z kont. Klasycznie prezentuje przychodzące wiadomości poprzez półprzezroczyste okienko pokazujące się nad  panelem zegara (na pulpicie). Jest projektem wolnego oprogramowania z wolnym dostępem do kodu źródłowego.

Google Grups i Google Hangouts – narzędzia umożliwiające kontaktowanie się z innymi osobami posiadającymi konto Google. Google Grups umożliwia tworzenie grup dyskusyjnych lub udział już w dyskusjach istniejących. Natomiast Google Hangouts to następca Google Talk, będący komunikatorem internetowym z opcjami rozmów telefonicznych, rozmów video i wysyłania wiadomości.

Google+ – serwis społecznościowy uruchomiony w 2011 roku. Użytkownikami Google+ są posiadacze konta Google. Obecnie aktywnie z Google+ korzysta ponad 400 milionów użytkowników.

Google Googless – narzędzie w postaci aplikacji komórkowej oparte na rozpoznawaniu obrazów pozwalające wyszukiwanie informacji w Internecie poprzez robienie zdjęcia przez telefon komórkowy. Poprzez narzędzie możliwe jest rozpoznawanie obiektów architektonicznych, okładek książek, reklam, filmów oraz dzieł sztuki. Narzędzie dodatkowo ma wbudowany czytnik kodów QR i rozpoznawanie tekstów.

Wyszukiwarki

Google Search – wyszukiwarka internetowa mająca na celu skatalogowanie wszystkich informacji udostępnianych przez Internet. Jedna z najpopularniejszych, dostarcza dziennie około 150 milionów wyników wyszukiwania. Dane z 2008 wskazywały, że wyszukiwarka indeksuje ponad bilion stron WWW. Posiada wyszukiwanie głosowe, wyszukiwanie zaawansowane, doodle okazjonalne, szczęśliwy traf, definicje, kalkulator oraz wiele innych opcji wyszukiwania.

Google Images i Google Video – specjalistyczna wyszukiwarka grafiki została uruchomiona w 2001 roku. Umożliwia wyszukiwanie plików graficznych, oparta na Googlebot, który odnajduje i kategoryzuje zdjęcia znajdujące się w Internecie oraz Google Image Labeler – grze pomagającej przypisywanie słów kluczowych poprzez tagowanie grafik. Przeszukuje następujące formaty grafik: jpg, png, gif i tiff.

Wyszukiwanie obrazem – zupełnie inna forma wyszukiwania w Google Images, która nie jest oparta o wyszukiwanie poprzez słowa kluczowe, lecz poprzez wprowadzone obrazy. Istnieją trzy sposoby tego wyszukiwania: przeciągnij i upuść, załaduj z komputera oraz skopiuj i wklej adres url obrazu. Wyszukiwarka video natomiast przeszukuje filmy zamieszczone na portalach dużych serwisów video, przede wszystkim na portalu YouTube.

Google Scholar i Google Book Search –  kolejne wyspecjalizowane wyszukiwarki, jedna do wyszukiwania publikacji naukowych, druga książek. Google Scholar służy do wyszukiwania publikacji naukowych z różnych dziedzin. Wyszukiwarka posiada złożony algorytm rankingowy oparty o istotność, ilość cytatów i datę publikacji.  Wyszukiwarka Book Search, dawniej Google Print wyszukuje książki za pomocą technologii OCR. Przeszukiwanie zachodzi w materiałach udostępnianych przez największe księgarnie i biblioteki oraz materiałach public domain. Obok wyszukiwarki udostępnione zostało zaplecze w postaci prywatnej biblioteki, gdzie użytkownicy posiadający konto Google mogą kupować, recenzować i dodawać do ulubionych książki wyszukane przez wyszukiwarkę  Google Book Search.

Google News i Google Patent Search – Google News – wyszukiwarka, agregator bieżących informacji z całego świata. Wyszukiwanie obejmuje zasięg wiadomości do 30 dni wstecz. Wiadomości agregowane są od ponad 25 tyś. wydawców. Google Patent Search jest natomiast wyszukiwarką indeksującą patenty i zgłoszenia patentowe z Urzędów Patentowych Stanów Zjednoczonych (USPTO), Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO), World Intellectual Property Organization (WIPO),Deutsches Patent und Markenamt (DPMA), Chin State Intellectual Property Office (SIPO) oraz Canadian Intellectual Property Office (CIPO).

Google Trends i Google Shopping – wyszukiwarka ofert sklepowych Google Shopping prezentuje produkty amerykańskich firm. Powstała w celu przyspieszenia dokonywania zakupów poprzez Internet. Google Trends jest natomiast serwisem wraz z wyszukiwarką danych nt. ilości zapytań kierowanych do Google Search oraz  ich pochodzenia wraz z zależnością czasu. Serwis umożliwia obserwowanie rankingów i daje możliwość porównywania na wykresach częstotliwości wielu odrębnych zapytań wykonanych poprzez wyszukiwarkę Google. Wyszukiwarka trentów jest istotnym narzędziem dla przedsiębiorstw dającym podgląd zachowań i wyszukiwań konsumentów dotyczących produktu przedsiębiorstwa.

Twoja wyszukiwarka – narzędzie do zagnieżdżania na własnych stronach internetowych wyszukiwarki Google, w celu pomocy użytkownikom portali przeglądania informacji na nich umieszczonych.

Już za tydzień druga część zestawienia!