Monitoring mediów społecznościowych – wybrane narzędzia

Aplikacje i serwisy do monitorowania mediów społecznościowych są doskonałą pomocą dla przedsiębiorców, którzy szukają sposobu na lepsze wypromowanie swojej firmy w internecie.

Główne obszary, które trzeba monitorować, chcąc poznać prawdziwy obraz naszej firmy w mediach społecznościowych, to:

  • Wszystkie miejsca w sieci, w których została wspomniana nazwa naszej firmy
  • Feedback od klientów
  • Potencjalne kanały sprzedaży
  • Bieżące informacje dotyczące danej branży
  • Słowa kluczowe dla naszej firmy
  • Hashtagi związane z naszą firmą/branżą
  • Główne trendy pojawiające się na rynku.

Jednym z najpotężniejszych, ale zarazem najprostszych narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych jest Talkwalker. Sprawdzi się on doskonale w małym biznesie, ale zaufaniem obdarzyli go również giganci tacy jak Nike, Volkswagen czy McDonalds. Aplikacja daje różnorodne możliwości sprawdzenia skuteczności kampanii reklamowej.

Oprócz darmowej wersji demonstracyjnej, ciekawym rozwiązaniem jest też bezpłatna wyszukiwarka Social Media Search for Brands. Wystarczy tylko wpisać nazwę naszej firmy, branży lub hashtag i w ciągu kilku sekund otrzymujemy kompleksowy przegląd wyników z ostatnich siedmiu dni. Drugie darmowe narzędzie, to Talkwalker Alerts, będące konkurencją dla popularnego Google Alerts.

Dobre dopełnienie narzędzia Talkwalker stanowić może aplikacja Curalate.
W czasie, gdy visual social media zdobywają coraz większą część rynku, aplikacja ta pozwala przewidzieć i monitorować popularność naszego obrazka przede wszystkim na Instagramie, Pintereście, Tumblr i Facebooku. Dodatkowo na stronie Curalate możemy znaleźć case studies czy infografiki, które mogą okazać się świetną pomocą dla przedsiębiorcy będącego na początku swojej przygody z mediami społecznościowymi.

Kolejnym ciekawym narzędziem, które z pewnością pomoże nam uporządkować naszą aktywność na portalach społecznościowych, jest  HootSuite. Dzięki niemu możemy w prosty i przejrzysty sposób z jednego miejsca zarządzać naszymi kontami na Facebooku, Google Plus, Twitterze czy LinkedIn. W wersji darmowej możemy dodać do pięciu serwisów społecznościowych, które wyświetlą nam się na stronie głównej, a jednocześnie sami możemy decydować, które z elementów – np. wiadomości czy wydarzenia – są dla nas najważniejsze. Dodatkowo aplikacja umożliwia synchronizację z mapami, a co za tym idzie monitorowanie miejsc, o których pisaliśmy bądź czytaliśmy w sieci. Możemy również wysyłać wiadomości i planować harmonogram wpisów. Mamy także stały dostęp do statystyk związanych z naszą aktywnością na portalach.

Warto wspomnieć również, że oprócz serwisów i aplikacji dających szeroki wachlarz narzędzi uniwersalnych, znajdziemy również takie, które specjalizują się w monitorowaniu konkretnego obszaru social media. Są to na przykład Tweetdeck i Topsy, za pomocą których uporządkujemy i zaplanujemy naszą aktywność na Twitterze, Media Vantage specjalizujące się w marketingu czasu rzeczywistego czy Social Marketing Cloud, który oprócz monitoringu mediów społecznościowych, wspomoże nas również w działaniach B2B czy e-mail marketingu.

Autor: Magdalena Olszewska