Marketing szeptany – jak działa?

autor gościnny

, Biznes

Siła plotki może nie tylko zaszkodzić, ale także bardzo pomóc. Okazuje się, że jest to jeden z najlepszych nośników informacji, z jakim mamy do czynienia w dzisiejszych czasach. Nieważne czy jest ona prawdziwa, mechanizm plotki od paru ładnych lat wykorzystywany jest w marketingu. Na czym polega marketing szeptany i jak go efektywnie wykorzystać?

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany (ang. whisper marketing) to działanie marketingowe, które ma na celu „szeptanie” potencjalnym klientom o marce, usłudze czy produkcie. Najważniejsze jest to, by czynności wykonywane były w sposób naturalny i niewymuszony. Marketing szeptany prowadzi zatem do powstawania niezależnych i spontanicznych rozmów, jakie toczą się wśród konsumentów. Jedynym zadaniem marketera jest pobudzenie do dyskusji, co wpływa na samodzielne rozprzestrzenianie się informacji o marce. Dzięki temu potencjalny klient nie czuje się usilnie nakłaniany do zakupu. Jedną z najważniejszych rzeczy jaka wskazuje na wiarygodność marki jest opinia publiczna. Większość konsumentów zastanawiając się nad zakupem sprawdza opinie i rekomendacje innych klientów. Oznacza to, że siła informacji poszukiwanych przez zainteresowanych w opiniach innych, nawet obcych ludzi, jest bardzo duża.

W jaki sposób najlepiej prowadzić marketing szeptany?

Marketing szeptany jest coraz popularniejszą formą promocji stosowaną w Internecie. Dzieje się tak ze względu na dostarczane narzędzia, dzięki którym można nie tylko przekazywać informację, ale oprócz tego budować obszerne sieci społeczne. Doskonale sprawdza się na portalach społecznościowych, blogach czy forach. Cały mechanizm musi rozpocząć się od wywołania dyskusji na konkretny temat. Dopiero później przychodzi moment na delikatne i przede wszystkim umiejętne wprowadzenie informacji na temat danej marki, produktu czy usługi. Warto mieć na uwadze, że nie prowadzimy nachalnej sprzedaży. Staramy się wywołać naturalne rozmowy, które opierać się będą na naszym produkcie. Nie musimy zakładać osobnych wątków czy zakładek. Istotne okazuje się wtrącenie do prowadzonej dyskusji, dopasowanego do podanego odgórnie tematu.

Kodeks marketingu szeptanego

Nachalna reklama i spamowanie nijak się ma do umiejętnego prowadzenia buzz marketingu. Administratorzy większości forów z góry określają, jakie działania mogą doprowadzić do wyrzucenia Twojego wątku do kosza. Im bardziej naturalne i spontaniczne działania, tym przychylniej będą patrzeć na nie administratorzy. Najważniejsze jest to, by wszystkie działania prowadzone były w sposób etyczny. Kłamstwo ma krótkie nogi, a szykanowanie konkurencji jest po prostu nieprofesjonalne. Pod żadnym pozorem nie wolno pisać o produkcie w samych superlatywach. Zmniejszy to wiarygodność produktu, każdy od razu domyśli się, że coś jest nie tak. Nie ma przecież idealnego artykułu, zawsze coś jest nie tak. Dlatego nasza wyrażana opinia powinna być sformułowana w sposób naturalny i umiarkowanie pozytywny. Podstawowe zasady pisanych postów na forach internetowych:

  • Pod żadnym pozorem nie wprowadzaj w błąd i nie oszukuj,
  • Nie myśl tylko i wyłącznie o sprzedaży, pomoc użytkownikom przyniesie więcej korzyści niż Ci się wydaje,
  • Nie zamieszczaj w każdym poście linków, staraj się by były bardzo naturalne,
  • Nie zakładaj za każdym razem nowych wątków, kontynuowanie jest o wiele bardziej opłacalne,
  • Pamiętaj, żeby tworzone przez Ciebie posty były zgodne z tematyką forum i odpowiedniego działu.

Korzyści prowadzenia marketingu szeptanego

Marketing szeptany pomaga w pierwszej kolejności kreować pozytywny wizerunek firmy. Pozwala na docieranie do szerokiego grona odbiorców, a także zwiększenie wiarygodności naszego produktu przez wyrażanie opinii innych klientów. Prowadzenie długofalowych działań wpływa również na zwiększenie ruchu na stronie, co powoduje wzrost zysku finansowego. Prawidłowo prowadzony marketing szeptany pozwala na skuteczną promocję firmy, jednak warto pamiętać, że nieudolne działania spowodują wyrobienie złego zdania o marce przez konsumentów.