Journalism Trust Initiative: certyfikat pomoże mediom w relacjach z big techami

by Autor Gościnny
0 komentarz
Gazeta z napisem prasa. Journalism Trust Initiative: certyfikat pomoże mediom w relacjach z big techami

W siedzibie Polskiej Agencji Prasowej – po raz pierwszy w Polsce – zorganizowano 9 lipca 2024 roku warsztaty prezentujące certyfikat Journalism Trust Initiative (JTI). Dzięki programowi JTI media z Polski i z całego świata będą mogły skuteczniej chronić swoje treści przed ich usuwaniem, a nawet przed obniżonym pozycjonowaniem przez big techy.

Journalism Trust Initiative w Polsce

Warsztaty pod hasłem „Kiedy odpowiedzialność staje się twoim atutem” zostały zorganizowane w Warszawie. Organizatorem była międzynarodowa organizacja Reporterzy bez Granic, która jest inicjatorem i realizatorem programu Journalism Trust Initiative.

Standard JTI został wymieniony w unijnym akcie o wolności mediów (EMFA – European Media Freedom Act). Jest to jedno z kryteriów identyfikacji mediów, które będą objęte szczególną ochroną przed usuwaniem ich treści z wielkich platform społecznościowych. Dotyczy to również wyników w wyszukiwarkach.

JTI: standard jakości i rzetelności

Standard JTI ma być potwierdzeniem wysokiej jakości i rzetelności dziennikarstwa. Certyfikacja opiera się na obiektywnych kryteriach, dotyczących przejrzystości właścicielskiej mediów oraz profesjonalizmu procesów redakcyjnych. Została opracowana przez komitet złożony ze 130 ekspertów: dziennikarzy i wydawców, przedstawicieli instytucji czy organów regulacyjnych oraz firm specjalizujących się w nowych technologiach.

Promowanie wiarygodnego dziennikarstwa

Inicjatywa JTI została zapoczątkowana przez Reporterów bez Granic. Powstała w celu promowania wiarygodnego dziennikarstwa. Obecnie musi konkurować z dezinformacją oraz treściami propagandowymi i reklamowymi. Te treści szczególnie rozprzestrzeniają się w przestrzeni cyfrowej. To zjawisko przyczynia się do braku zaufania do mediów. W konsekwencji do spadku liczby odbiorców oraz do obniżania się przychodów z reklam czy subskrypcji.

Do inicjatywy dołączyło już 1700 mediów z około100 krajów (w tym ponad 350 w krajach UE), m.in. France TV, CBC w Kanadzie czy Inside Story w Grecji. W Polsce do inicjatywy aktualnie zamierza dołączyć 10 organizacji medialnych.

Korzyści z przyjęcia standardu JTI

W opinii organizatorek warsztatów – Kathariny Viktorii Weiß oraz Chloé Fiodiere z organizacji Reporterzy bez Granic – przyjęcie standardu JTI daje redakcjom długoterminowe korzyści. Do tych korzyści należy m.in. wyższe pozycjonowanie treści, co przekłada się na zwiększone przychody z reklam.

W niektórych krajach już teraz reklamodawcy polegają na certyfikacie przy wyborze mediów, z którymi chcą kojarzyć swój wizerunek. Niektóre wyszukiwarki wykorzystują dane JTI do indeksowania i promowania rzetelnych źródeł informacji, a organy regulacyjne i podmioty państwowe – do przydzielania mediom dotacji. Korzyści odnoszą także obywatele, którzy – dzięki widocznym oznaczeniom JTI – wybierają wiarygodne źródła wiadomości i wiedzy.

Przystąpienie do programu Journalism Trust Initiative

Aby przystąpić do programu Journalism Trust Initiative, redakcje muszą najpierw dokonać samooceny zgodności ze standardem. Na tej podstawie opublikować własny raport transparentności, a następnie mogą wystąpić o certyfikat JTI.

Proces samooceny, który prowadzi do publikacji raportu przejrzystości. Jest bezpłatny i polega na udzieleniu odpowiedzi na 130 pytań poprzez stronę internetową albo aplikację JTI.

Natomiast uzyskanie certyfikatu JTI poprzedzone jest zewnętrznym, trwającym 1-2 miesiące audytem, a minimalny koszt usług audytora to 1,5 tys. euro. Certyfikat jest ważny 2 lata.

You may also like