Jeśli masz informacje to biznes ci nie ucieknie

by Marcin Osman
0 komentarz

Gdyby jeszcze kilka lat temu ktoś mi powiedział, że moim głównym zajęciem, jako przedsiębiorcy, będzie robienie ogromnych ilości researchu, to bez sekundy wahania odesłałbym taką osobę z kwitkiem.

Jednak teraz, na podstawie moich doświadczeń i przemyśleń, stwierdzam, iż dobry research jest podstawą w odniesieniu do:

  • skutecznej sprzedaży,
  • negocjacji,
  • odnajdywania kolejnych, nowych nisz,
  • budowania wartościowych relacji,
  • coraz lepszego poznawania siebie.

A co właściwie rozumiem przez samo słowo research? Zebranie wystarczającej porcji informacji na dany temat, w jak najkrótszym czasie.

Mój research nie ma nic wspólnego z generowaniem stosu wydruków czy masy plików. Jego celem jest zebranie informacji o:

  • osobie, z którą mam się spotkać po raz pierwszy (nie ma znaczenia, czy jest to potencjalnie moja nowa fryzjerka, czy prezes korporacji, czy też sprzedawca w salonie samochodowym, w którym planuję kupić auto),
  • firmie, instytucji, grupie, którą chcę poznać w celu nawiązania szeroko rozumianej współpracy,
  • nowym miejscu czy nieznanej mi kulturze,
  • case study wdrożonych, wynalezionych czy przeprowadzonych działań, które potencjalnie można zaimplementować na lokalnym rynku, bazując na zagranicznych doświadczeniach.

Myślę, że życie każdego pracodawcy znacznie by się poprawiło, gdyby kandydaci biorący udział w rozmowach rekrutacyjnych zadali sobie odrobinę trudu i przeprowadzili chociaż podstawowy research na temat firmy, do której aplikują. Efekty rekrutacji „dla tych poszukujących pracy byłyby również zdecydowanie lepsze”.

Dopiero gdy masz komplet informacji na temat danego działania, możesz się z nim nie zgadzać, bo poznałeś ich genezę i istotę. Jest to niezwykle ważne. W przeciwnym wypadku możesz wyjść na… nieprzygotowanego ignoranta… Dlatego rób dokładny research i poprzez niego buduj swoje przewagi konkurencyjne.

You may also like

X