Jak weryfikować informacje na Twitterze – Hoaxy i Botometer

by Luiza Rach
0 komentarz

Twitter to platforma działająca na wysokich obrotach. Krótkie komunikaty i łatwość podawania dalej sprawiają, że wszystko dzieje się tam w szybkim tempie, również dezinformacja. Warto znać kilka narzędzi, które pozwolą nam odnaleźć się w tym chaosie i pomogą sprawdzić, czemu możemy ufać.

Hoaxy

Pierwsze narzędzie, które chcę Ci dzisiaj pokazać, to Hoaxy stworzone przez Indiana University. Hoaxy działa w przeglądarce i pozwala na prześledzenie rozpowszechniania się fake newsów na Twitterze. Dostępne jest za darmo, wymagane jest jednak zalogowanie się poprzez konto w portalu Twitter. Narzędzie to analizuje ścieżkę i popularność linków prowadzących do stron siejących dezinformację w czasie. Dodatkowo można odtworzyć ją w formie animacji, natomiast siatka połączeń tweetów prezentowana jest w formie grafu. Ciekawą funkcją Hoaxy jest automatyczna ocena kont ze względu na ich zachowanie – czy są bardziej ludźmi, czy botami. Nie zawsze jest ona jednak dokładna i jej wyniki powinny być dodatkowo weryfikowane.

Hoaxy posiada dwie główne opcje wyszukiwania, Live Search oraz Article Search. Ta pierwsza opcja pozwala na prześledzenie samodzielnie wprowadzonego artykułu, który nas interesuje, ale jest ograniczona do aktywności zarejestrowanych w ciągu ostatnich siedmiu dni. Natomiast ta druga wykorzystuje API Hoaxy, które śledzi wyselekcjonowane strony i zbiera dane na ich temat od powstania narzędzia, czyli od 2016 roku. Wśród nich znajdują się zarówno strony i organizacje fact-checkingowe, których zadaniem jest weryfikacja informacji, jak i źródła o niskiej jakości i wiarygodności, które znane są z publikowania fake newsów.

Graf wygenerowany przez wyszukiwanie frazy „5g” w najnowszych postach.

Powyżej widać graf, jaki otrzymujemy po wyszukaniu frazy „5g” w najnowszych tweetach. Jak widać nadal jest to popularny temat na platformie. Tylko w ciągu ostatnich 10 minut pojawiło się ponad 1000 postów na ten temat. Siatka nie jest połączona, jednak wyróżniają się skupiska kont między którymi zaszły interakcje. Kropki oznaczone czerwonym i pomarańczowym kolorem to konta, które na podstawie swojego zachowania zostały oznaczone przez narzędzie jako boty. Część z nich wchodzi w interakcję ze sobą nawzajem, rozpowszechniając te same treści. Jednak widać też, że niektóre tweety były już przekazywane dalej przez konta ocenione jako obsługiwane przez ludzi.

Botometer

Botometer to kolejny projekt, który wyszedł z Indiana University. Zresztą to właśnie on dostarcza dane na temat zachowania jak bot lub jak człowiek do opisanego wyżej Hoaxy. Botometer to wytrenowany algorytm, który na podstawie wyselekcjonowanych czynników ocenia aktywność konta. Na ocenę wpływ mają między innymi zachowanie konta w czasie, analiza sentymentu, sieć obserwujących i obserwowanych czy język.

Analiza kont WikipediaMeter oraz EliotHiggins przez Botometer.

Po wyszukaniu konta otrzymujemy jego ocenę, którą można rozwinąć i przyjrzeć się bliżej jej elementom. Co oznaczają?

  • Echo-chamber to sytuacja, w której grupa kont obserwuje siebie nawzajem i publikuje lub podaje dalej duże ilości tweetów o tematyce politycznej;
  • Fake followers to obserwujący, którzy też są botami, najprawdopodobniej zakupieni;
  • Financial oznacza wykorzystanie przez konto konkretnych hashtagów związanych z finansami;
  • Self-declared to konta, które są znanymi botami opisanymi w botwiki.org;
  • Spammer to po prostu konta publikujące duże ilości często powtarzających się treści;
  • Others, czyli inne, to najczęściej informacje dostarczone przez użytkowników Botometer.

 

Po co korzystać z Botometer, skoro te same informacje znajdują się w Hoaxy?

Otóż tutaj możemy sprawdzić konkretnych użytkowników, którzy nas interesują. Natomiast w Hoaxy zaprezentowane są konta połączone z danym tematem lub linkiem. Botometer dostarcza też bardziej szczegółowe wyjaśnienie oceny. Jednak, jak już wspomniałam, wyniki z tego narzędzia warto traktować z dozą ostrożności i używać bardziej jako wstępu do dalszej analizy.

Analiza konta ElonJet przez Botometer.

Powyżej przedstawiona została analiza konta @ElonJet. Na jej podstawie moglibyśmy mieć problem z określeniem, kto prowadzi konto, ponieważ wskaźnik znajduje się mniej więcej pośrodku. Według kryteriów Botometer konto jest prawdopodobnie człowiekiem, ale jego wynik znacząco zmieniają oceny dostarczone przez użytkowników narzędzia. Co ciekawe, nawet na samym Twitterze konto zostało oznaczone jako zautomatyzowane i znajduje się w botwiki.org, czego Botometer nie wykrył (wynik jedynie 0.6 w kategorii Self-declared).

W rzeczywistości ElonJet to konto, które śledzi ruch prywatnego odrzutowca należącego do Elona Muska i automatycznie tweetuje jego pozycje na podstawie danych zaciągniętych z narzędzia do śledzenia lotów. Dodatkowo znajdują się na nim posty autora publikowane przez oprogramowanie do planowania treści. Taki profil można określić jako cyborga – konto człowieka, który do jego prowadzenia używa narzędzi automatyzujących. Tylko że kategoria ta nie jest oznaczona w Botometrze i informacja o niej pojawia się jedynie w momencie, kiedy użyjemy przycisku Feedback.

Żadne narzędzie nie jest idealne i nie zastąpi zdrowego rozsądku i własnego rozeznania. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wspomóc się stronami takimi jak Hoaxy czy Botometer. Można traktować je jako punkt wyjścia do dalszej analizy. Często pomagają one w dostrzeżeniu rzeczy, które nam mogłyby umknąć.

You may also like