Jakich pułapek powinniśmy unikać podczas tworzenia baz leadów, firm czy klientów?
W czasie intensywnego technologicznego rozwoju, strategie marketingowe firm, w tym np. content marketing, podlegają stałym zmianom. Pojawiają się w nich również nowe elementy, mające na celu podnoszenie skuteczności działań biznesowych, takie jak bazy firm czy klientów. Spójrzmy więc na niektóre błędy, jakich należy unikać podczas tworzenia bazy leadów, firm, klientów czy danych prospectingowych.
Brak analizy celu w tworzeniu bazy firm
Każda baza powinna stanowić odpowiedź na konkretne potrzeby firmy, powinna być dopasowana do jej profilu działalności, by móc ściśle z nią korelować. Pierwsze pytania, jakie należy sobie zadać przed rozpoczęciem pracy nad nią to: Do czego nasza baza ma służyć? Po co jest tworzona? Jeśli dobrze sprecyzujemy te kwestie, pomożemy sobie w kolejnych etapach jej tworzenia, np. w organizowaniu tabel formularza. Dobrze zaprojektowana tabela pozwoli nam zaoszczędzić wiele czasu, gdy łatwo i precyzyjnie będziemy mogli grupować nasze dane według bieżących potrzeb.
Ograniczenie researchu do jednej wyszukiwarki
Doświadczeni researcherzy wiedzą, że Google pokaże wiele – ale nie wszystko. Aby dotrzeć do jak największej ilości wyników, odpowiadającym naszemu zapytaniu, warto skorzystać z różnych sposobów dotarcia do nich. Po pierwsze, używając wyszukiwarki Google skorzystajmy z wielu możliwości doprecyzowywania kwerend, jakie nam ona oferuje. Możemy w tym celu zmienić ustawienia wyszukiwarki lub zastosować odpowiednie operatory. Ponadto Google posiada również wiele specjalistycznych, dziedzinowych wyszukiwarek, z których warto korzystać. Po drugie, pamiętajmy, że na dotarcie do większej ilości źródeł informacji pozwoli nam korzystanie z różnych wyszukiwarek, które często w odmienny od Google sposób indeksują internetowe zasoby. Dlatego warto poznać np. Bing, Yahoo czy DuckDuckGo, natomiast gdy potrzebujemy wyszukać firmy/klientów z Azji lub Rosji, niezbędne mogą okazać się Baidu i Yandex.
Umieszczanie w bazie niezweryfikowanych danych
Baza firm, aby mogła być rzetelną podstawą do dalszych działań biznesowych, musi zawierać wiarygodne dane. Oznacza to, że nie powinniśmy w niej umieszczać żadnych danych, co do których mamy wątpliwości dotyczące:
- ich pochodzenia/źródła
- ich autentyczności
- przejrzystości prawnej podmiotu.
W przypadku tworzenia bazy firm mamy wiele narzędzi, wspierających weryfikację podmiotów gospodarczych. W szczególności powinniśmy tu zaufać witrynom zawierającym nie tylko prawdziwe dane, ale również te najbardziej aktualne, takim jak CEIDG, KRS, czy CRBR.
Mając na uwadze powyższe wskazówki, możemy samodzielnie zbudować bazę B2B, skrupulatnie selekcjonując i weryfikując zgromadzone dane. Wspomnę jeszcze na koniec o konieczności uwzględnienia przepisów RODO podczas pobierania danych z sieci. Przedsiębiorstwa oraz osoby powiązane z ich zarządami zarejestrowane w KRS nie podlegają ochronie RODO, natomiast podczas wykorzystywania danych mniejszych firm, pochodzących z CEIDG, należy uwzględnić, w jakim celu mają być wykorzystane.