Jak dobrze przygotować bazę firm?
Prawidłowo stworzona baza firm jest nieocenionym źródłem informacji, które można wykorzystywać w różnych strategiach marketingowych. Przykładowo, taka baza może stanowić element analizy rynku w branży, która nas interesuje, a pozyskanie bazy klientów zainteresowanych danym produktem pomoże zwiększyć naszą sprzedaż. Z biznesowego punktu widzenia, taka baza “uszyta na miarę” potrzeb jest bezcennym elementem koncepcyjnym firm. W poprzednim artykule pisałam o przykładowych błędach, jakie możemy popełnić podczas jej tworzenia. Dziś zwrócimy uwagę na to, o czym musimy pamiętać sporządzając taką bazę, aby w pełni spełniała nasze oczekiwania.
Od czego zacząć? Sprecyzuj cel tworzenia bazy
Przed rozpoczęciem pracy nad bazą podmiotów powinniśmy dokładnie zidentyfikować wymagania i cel, któremu ma ona służyć. Na tym etapie musimy doprecyzować: jakich dane są nam potrzebne? Czy budujemy bazę kontrahentów, która będzie zawierać historię ich płatności za nasze usługi lub produkty/towary. Abyśmy w przyszłości wiedzieli, czy są oni godni zaufania? Czy może mamy potrzebę przeanalizowania rynku konkretnej branży, aby na tej podstawie podejmować decyzje biznesowe? Bez względu na nasze potrzeby, ogólne zasady tworzenia dobrej bazy podmiotów są jednakowe dla wszystkich. Musimy dokładnie wiedzieć jakich danych potrzebujemy.
Zaprojektuj tabele
Gdy wiemy już, jakie dane chcemy gromadzić, organizujemy miejsce, w którym je skupimy. Wbrew pozorom, jest to niezwykle istotna kwestia, ponieważ odpowiednio zaprojektowana i sformatowana tabela pomoże nam w przyszłości zaoszczędzić mnóstwo czasu. Zapis ten powinien być ujednolicony, powinien uwzględniać relacje pomiędzy danymi a niektóre z nich w przemyślany sposób podzielić. Dzięki tym zabiegom będziemy mogli swobodnie kategoryzować dane, docierać do wybranych w sposób precyzyjny czy też grupować je według naszych potrzeb.
Świadomie i odpowiedzialnie zacznij research
W poprzednim artykule pisałam również o tym, że warto nie poprzestawać na jednej wyszukiwarce oraz korzystać z wielu możliwości doprecyzowywania wyników do swoich zapytań. Warto również pamiętać, że pozyskiwanie danych metodą “desk research” z legalnych, otwartych źródeł informacji, daje nam dostęp do wielu ogólnodostępnych witryn oraz danych, w tym statystyk lub regulacji prawnych. Takimi źródłami są między innymi:
- oficjalne wykazy i rejestry, np. wykaz podatników VAT, wykaz beneficjentów WBR, rejestr podmiotów leczniczych
- raporty branżowe, takiej jak Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego lub Elektromobilność w Polsce
- rządowe bazy wiedzy oraz katalogi
- urzędy statystyczne, np. GUS
Istnieje jeszcze jedna możliwość dostępu do bazy podmiotów – zakup gotowego zestawienia. Należy jednak wówczas wkalkulować ryzyko, że nie będzie ona w pełni aktualna, lub nie będzie zawierać wszystkich danych, na których nam zależy. W takim przypadku weryfikacja poszczególnych pozycji może okazać się czasochłonna.
Bez względu na to, czy zdecydujemy się na zakup gotowej bazy, czy też poświęcimy czas na jej samodzielne stworzenie, zawsze należy mieć na uwadze, że stale trzeba dbać o jej aktualność. Przedsiębiorcy, którzy potrafią korzystać z rzetelnie stworzonych baz danych lokują swoje środki na efektywne decyzje biznesowe, ponieważ uwzględniają aktualną sytuację na rynku w danym segmencie branży.