Instagram jako źródło informacji

Instragram to portal do publikacji zdjęć i krótkich filmów, z ponad 600 mln użytkowników na całym świecie. Połączony mocno z Facebookiem, nie tylko prawem własności ale również możliwością publikowania zdjęć z Instagrama na Facebooku.

Jak każde medium społecznościowe rządzi się własnymi prawami. Społeczność korzystająca z serwisu nazywana jest Instagramersami i zrzesza się często w grupach. Zdjęcia oznacza się odpowiednimi hashtagami (słowo poprzedzone znakiem #). Służy to “wywoływaniu” osób zainteresowanych tym samym tematem. Publikując zdjęcia, zdobywamy coraz większą liczbę śledzących nas osób.

Na Instagramie firmy mają możliwość zakładania i prowadzenia własnych profili. Ten tekst nie będzie jednak o tym, jak i co publikować na portalu, ale o tym, jako go wykorzystać do pozyskania informacji biznesowej.

Wyszukiwanie na Instagramie

Wbudowana, wewnętrzna wyszukiwarka Instagrama, nie ma wielu funkcji. Możemy szukać zdjęć albo po hashtagu albo po użytkowniku, który je opublikował. Jednak, aby ja uruchomić potrzebujemy posiadać konto w portalu. Nie wszyscy chcą je zakładać.

Są dwa sposoby alternatywnego przeszukiwania IG:

  1. Wpisujesz w Google nazwisko aktora / piosenkarza i dopisujesz Instagram. Wchodzisz na jego profil, i pośrodku górnej części będzie widoczne okno wyszukiwania.
  2. Możesz skorzystać także z zewnętrznych wyszukiwarek np. https://web.stagram.com/ lub https://insta-stalker.com/.

Szukając w polu wyszukiwania, możesz zaznaczyć, że szukasz hashtaga – wystarczy, że słowo kluczowe poprzedzisz znakiem # lub możesz szukać zdjęć, które zostały oznaczone geolokalizacją. W tym celu zacznij pisać nazwę miejsca i poczekaj, aż wyszukiwarka Ci je podpowie. Możesz również za pomocą znaku @ oznaczyć użytkownika, którego zdjęć szukasz. Nie mając konta na Instagramie i nie obserwując wskazanego użytkownika, nie będziesz mieć możliwości obejrzenia jego tzw. „stories” czyli krótkich filmów istniejących tylko przez pewien czas na profilu.

Kiedy użyć Instagrama jako źródła informacji:

  1. Jeśli robisz analizę konkurencji. Sprawdź, jak promuje się konkurencja, jakie działania np. w zakresie eventów, szkoleń, spotkań podejmują. Może ktoś ich oznaczył na zdjęciach z jakiegoś branżowego eventu – a ty nawet nie wiesz, że oni też tam byli.
  2. Jeśli weryfikujesz firmę bądź osobę. Z pomocą zdjęć firmowych możesz ustalić np. czy mają biuro, jak wygląda w środku, kto tam pracuje i kogo zna. Podobnie w przypadku osoby. Analizując jej zdjęcia również możesz odkryć powiązania między osobami.
  3. Jeśli robisz analizę produktową. Sprawdź pod różną kombinacją hashtagów czy gdzieś na świecie nie ma podobnych produktów. Może się okażę, że znajdziesz nowego dostawcę lub odbiorcę.
  4. Jeśli ustalasz grupę docelową dla produktu, rynku etc. Możesz przeanalizować społeczność, jaka gromadzi się wokół tematu (również w postaci hashtagu)
  5. Jeśli weryfikujesz miejsce, jego istnienie lub opinię o nim. Sprawdź czy nie ma zdjęć wykonanych przez osoby, które tam były np. w klinice stomatologicznej, hotelu, u kosmetyczki etc.
  6. Jeśli robisz monitoring branży. Regularnie monitoruj, co dzieje się na Instagramie, co publikują osoby ważne dla twojej branży. Korzystaj też z narzędzi do śledzenia trendów w hashtagach np. https://top-hashtags.com/instagram/ lub https://hashtagify.me/hashtag/instagram

 

Należy pamiętać, że wyszukiwarka, nawet tak sprawna jak Google, nie będzie w stanie indeksować całej zawartości mediów społecznościowych. Analizowanie, przeszukiwanie i wyciąganie informacji z portali społecznościowych najskuteczniej przeprowadza się bezpośrednio w portalach lub z pomocą dedykowanych narzędzi.

Pomimo, iż media społecznościowe dalej pozostają domeną ludzi młodych i kojarzą się ze sprzedażą głownie B2C, to dane potrzebne do analiz biznesowych również można w nich znaleźć. Tylko trzeba zmienić sposób patrzenia na Instagram i zacząć wykorzystywać jego możliwości.