Informacja naukowa w biznesie

by Marta Dzienkiewicz
0 komentarz

Docieranie do informacji wiarygodnych, sprawdzonych i rzetelnych jest dzisiaj niezmiernie ważne. Zwłaszcza w biznesie, w którym wiedza przekuwana na usługi czy produkty jest często decydującym czynnikiem sukcesu. To dzięki nauce jest możliwe wdrażanie innowacji, usprawnianie procesów czy tworzenie nowych produktów.

Czym jest informacja naukowa

Gdy sięgniesz po encyklopedię PWN, przeczytasz, że informacja naukowa to „zorganizowana działalność związana z gromadzeniem, przetwarzaniem i udostępnianiem wiadomości z różnych dziedzin, szczególnie nauki i techniki”. W istocie jest to dziedzina wiedzy, która obejmuje różne aspekty działalności informacyjnej, ale to, co jest tu szczególnie ważne, to fakt, że dzięki niej możesz pozyskać treści i dotrzeć do informacji wiarygodnych, sprawdzonych i rzetelnych, które dotyczą osiągnięć nauki.

Choć nauka może kojarzyć ci się staromodnie – długie doktoraty, oderwane od rzeczywistości tematy, analizy z przeszłości, język naszpikowany specjalistycznymi zwrotami, to bez jej osiągnięć nie byłby możliwy ani postęp, ani rozwój w żadnej płaszczyźnie życia. Bo to dzięki nauce powstają innowacyjnej produkty i usługi.

Zasobów generowanych przez sektor naukowy jest mnóstwo, dlatego powstają specjalistyczne narzędzia, które pozwalają na selektywną dystrybucję informacji naukowo-technicznej. Takie narzędzia przede wszystkim rejestrują i porządkują istniejące źródła informacji, gwarantują ich wartość, a co najważniejsze umożliwią relewantne ich wyszukiwanie. Wśród nich znajdziesz m. in. specjalistyczne wyszukiwarki, bazy danych, repozytoria czy zasoby dziedzinowe.

Informacja naukowa w biznesie

Oczywiście dziedzin nauki jest wiele. Mamy przecież zarówno kierunki administracyjne, humanistyczne, filologiczne czy artystyczne, ale i ekonomiczne, prawnicze, psychologiczne, społeczne, także medyczne, biologiczno-przyrodnicze, pedagogiczne, turystyczno-sportowe, wreszcie techniczne, wojskowe i morskie. Jednak bez względu na dziedzinę każde badania naukowe przyczyniają się – bezpośrednio lub pośrednio – do wzrostu gospodarczego oraz do poprawy jakości życia. Nauka to fakty, liczby i dowody, doświadczenia, analizy i wynalazki.

Nauka może dostarczyć podstaw do dalszego działania firmy, pomóc w usprawnianiu jej procesów, zgromadzić dane mające wpływ na produkt czy usługę. To także mnóstwo opracowań naukowych dotyczących biznesu – funkcjonowania rynku, analiz biznesowych, zagadnień innowacyjnych czy marketingowych. Poza tym to tu znajdziesz informacje o projektach, innowacyjnych przedsiębiorstwach czy konferencjach. To w bazach naukowych znajdziesz eksperta, który poprawi sytuację firmy lub partnera biznesowego o specyficznych, unikatowych kompetencjach.

Sprzedawanie czy przekazywanie wyników badań bądź prac rozwojowych do gospodarki nikogo już dzisiaj nie dziwi. Przekształcaniem wiedzy w innowacje zajmują się zresztą między innymi Centra Transferu Technologii, które udowadniają, że to, co powstaje w murach uczelni można z powodzeniem skomercjalizować i wdrożyć. Najważniejsze to wiedzieć gdzie i jak tych informacji szukać.

You may also like