Za możliwość kupowania przez Internet możemy podziękować Anglikom. Zakupy online, tak powszechne dzisiaj, zostały wynalezione w 1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. Już rok później z zalet zakupów online korzystali uznani producenci motoryzacyjni: Ford, General Motors, Peugeot-Talbot oraz Nissan.
Dziś handel w Internecie nie ogranicza się do jednego sektora gospodarki, a całość znamy pod nazwą e-commerce, jednak to określenie zostało wykreowane dopiero w roku 1997 przez dużego gracza branży IT – IBM.
W Polsce pierwszy sklep internetowy został otwarty przez firmę Terent na początku 1996 roku, ale dość szybko zakończył swoją działalność. Do dziś jednak działa księgarnia Nepo, która umożliwia zakupy w Sieci nieprzerwanie od 1994 roku.
E-commerce obecnie
Dzisiaj robienie zakupów przez Internet nie jest już niczym wyjątkowym. Korzystanie z tego typu transakcji deklaruje w naszym kraju niemal co druga osoba. Według badań przeprowadzonych przez firmę PBI/Gemius wartość rynku e-commerce w Polsce w 2015 roku szacowana jest na 30-33 mld złotych. Dla porównania, rynek farmaceutyczny w naszym kraju wart jest 30 mld złotych.
Sklep internetowy a pozycjonowanie
Patrząc na przedstawione wyżej dane, nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że warto inwestować w e-commerce. Natomiast jeśli już chcemy sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem sieci, nie możemy nic zostawić przypadkowi. Wartość rynkowa internetowego handlu jest wynikiem dużej konkurencji, a zatem warto zatroszczyć się o to, aby nasz sklep wypadał jak najlepiej na tle konkurencji.
Ci, którzy robią zakupy przez Internet jako główne zalety wymieniają:
- wygodę
- oszczędność czasu i pieniędzy
- większy wybór produktów w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi
- prostotę i klarowność
- bezpieczeństwo
No dobrze, ale co ma wspólnego sklep internetowy z pozycjonowaniem? Wszystko. Pozycjonowanie w przypadku sklepu internetowego to jak zrobienie mu skutecznej reklamy, która przyciągnie klientów.
Jak pozycjonować sklep internetowy?
Bardzo podobnie jak w przypadku strony www. Kluczem do sukcesu internetowego biznesu jest właściwa optymalizacja. W tym celu, podobnie jak w przypadku strony internetowej, należy sklep przeanalizować pod kątem pozycjonowania i zdiagnozować co można, a co należy poprawić.
Tak samo, jak w przypadku pojedynczych stron, w przypadku sklepu należy szczególną uwagę zwracać na:
- dobór słów kluczowych – aby zrobić to dobrze, należy uwzględnić branżę, w której działa pozycjonowany sklep, np. sklep odzieżowy. Podany przykład wiedzie nas wprost do kolejnego czynnika, który musimy wziąć pod uwagę – sezonowość niektórych fraz. W przypadku sklepu odzieżowego doprecyzowanie słów kluczowych o takie frazy jak „odzież zimowa” czy „odzież jesienna” jest konieczne, ponieważ właściwie zbudowana baza słów kluczowych pozwoli osiągnąć lepsze rezultaty. Należy również brać pod uwagę nazwy produktów i kategorie, bo to głównie od nich internauci zaczynają poszukiwania.
- właściwe opisy i meta opisy produktów – przejrzystość i unikalność opisu zarówno produktu, jak i zdjęć produktów to podstawa. W każdej chwili klient oraz roboty wyszukiwarek muszą dokładnie wiedzieć, co oglądają i czego dotyczy dany opis. Unikalność i niepowtarzanie opisów producentów poprawią ocenę strony przez roboty.
- uproszczenie adresów url – im prostszy adres url i jego ścieżka w przypadku wielu kategorii, tym lepiej zostanie nasz sklep odebrany przez klienta. Adresy url powinny tworzyć prostą ścieżkę według schematu strona/kategoria/produkt wtedy klient nie będzie czuł się zagubiony i będzie mógł, po tak zwanych okruszkach (breadcrumbs), wrócić do miejsca, w którym zaczął szukać.
- optymalizacja – nawigacja po sklepie internetowym powinna być jak najprostsza, aby w jak najmniejszym stopniu absorbowała klienta. Jeśli coś jest intuicyjne, jest lepiej oceniane, zaś jeżeli klient będzie musiał wielokrotnie klikać odpowiednie opcje, aby dostać się do żądanego miejsca, po prostu opuści nasz sklep i uda się do konkurencji, gdzie będzie mu wygodniej. W optymalizacji sklepu internetowego ważną rolę odgrywa również stosowanie nagłówków H1, H2, i H3. Jednak kluczową rolę odgrywa wewnętrzne linkowanie, które może albo uprościć drogę klienta od strony głównej do poszukiwanego produktu, albo, źle zoptymalizowane, zniechęci go do zakupó,w przez co stracimy klienta.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – warto?
Odpowiedź może być tylko jedna: warto, a nawet trzeba!
Skuteczne pozycjonowanie zapewnia widoczność i pierwszeństwo w wynikach wyszukiwania, a nie zapominajmy, że jedynie co dziesiąty użytkownik sprawdza wyniki wyszukiwania z dalszych stron niż pierwsza. Obecność na jak najwyższej pozycji pozwala sklepowi zyskać większą ilość klientów, a to, przy odpowiedniej optymalizacji samego sklepu, przełoży się na realny zysk.
Wiedzą z zakresu pozycjonowania sklepów internetowych podzielili się dzisiaj z nami pracownicy agencji SEO http://www.high-interactivity.pl/pozycjonowanie-sklepu-internetowego-jak-ugryzc-temat/ z Poznania.