Fałszywe newsy – jak wpływają na rzeczywistość?

Facebook może być skutecznym narzędziem wyborczej walki. Problem w tym, że zmyślone informacje mają większy zasięg niż prawdziwe.

Dlaczego Donald Trump wygrał wybory prezydenckie, mimo sondażowych potwierdzeń, że nie ma na to najmniejszych szans? Dyskusja na ten temat toczy się wciąż w USA, ale nie tylko tam. Ostatnio pojawiła się teoria, że stało się tak ze względu na fałszywe newsy kolportowane m.in. na Facebooku. Także dzięki sporej karierze, jaką robi nowe słowo „post-prawda”. Trudno wprawdzie oszacować, ilu Amerykanów zagłosowało na Trumpa ze względu na fałszywe informacje rozpowszechniane na temat jego konkurentki. Portal statystyczny Statista opublikował niepokojące zestawienie najbardziej rozpowszechnionych na Facebooku historii związanych z wyborami. Mamy tu rzekome błogosławieństwo Papieża Franciszka, które miał otrzymać Donald Trump, podkoloryzowaną informację o wycieku e-maili ze skrzynki jego kontrkandydatki, ale także i sfałszowaną stronę z dawnym wywiadem, którego miał kiedyś udzielić republikański kandydat. Z wykresu wynika, że dystrybucja 20 fałszywych informacji tego typu na Facebooku była większa, niż 20 innych, prawdziwych historii. Co więcej, pięć najpopularniejszych kłamstw (post-prawd?) było skierowanych przeciwko Hillary Clinton.

Facebook coraz częściej staje się źródłem informacji dla mediów – także tych z długimi tradycjami.  Niepokoi zwłaszcza to, że najczęściej priorytetem wyboru informacji staje się nie prawda, ale popularność danego wątku. W ten sposób rozprzestrzenia się dezinformacja, a swoje dni chwały przeżywają błędy poznawcze w rodzaju efektu potwierdzenia. Jaki wniosek płynie stąd dla wywiadowni gospodarczej? Kolejny raz mamy dowód, że rzetelna i prawdziwa informacja, mimo że teoretycznie łatwiej dostępna, wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i fachowej wiedzy.

 

Autor: Krzysztof Maciejewski/Creditreform

Wywiadownia gospodarcza Creditreform wywodzi się z Niemiec i została założona w 1879 r. w Mainz.

Jest obecnie jedną z najstarszych i największych w Europie organizacji zajmujących się gromadzeniem, analizą oraz dostarczaniem informacji o moralności płatniczej firm, prowadzeniem windykacji należności w kraju i za granicą (B2B, B2C), marketingiem adresowym oraz monitoringiem płatności. Celem działalności firmy, jest minimalizowanie ryzyka działalności swoich Klientów, poprzez dostarczanie wiarygodnej i rzetelnej informacji o ich partnerach biznesowych.

Firma Creditreform zajmuje się również sporządzaniem analiz portfelowych oraz analiz branżowych.