E-administracja – katalog usług w Polsce

by Małgorzata Drobny
0 komentarz
e-administracja

E-administracja to obecnie 542 wnioski, które możemy złożyć w urzędach drogą elektroniczną. Usługi te rozlokowane są na różnych portalach administracji publicznej, odpowiedzialnej za ich rozpatrzenie, m.in Obywatel.gov.pl, Biznes.gov.pl, Praca.gov.pl, Platforma Ministerstwa Sprawiedliwości czy portal Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Tymczasowo zbierając wszystkie elektroniczne usługi w jednym miejscu, Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło nam (jak na razie) katalog usług e-administracji w arkuszu Excela, do pobrania w tym miejscu.

Katalog e-usług

Zawartość zestawienia

Zestawienie dotyczące e-usług składa się z trzech arkuszy. Pierwszy zawiera 185 wierszy odpowiadających ilości usług oferowanych obecnie przez różne resorty administracji publicznej. Drugi arkusz to 250 wierszy odpowiadających za wnioski o uznanie kwalifikacji do wykonywania określonego zawodu oraz wnioski o świadczenie usług transgranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w różnych zawodach. Natomiast arkusz trzeci składa się z 107 wierszy odpowiadających za zbiór formularzy dokumentów składanych drogą elektroniczną w PUE ZUS. O ile drugi i trzeci to tylko spis nazw wniosków, o tyle pierwszy z nich zawiera dodatkowo bezpośrednie odnośniki do stron internetowych, na których wybrane usługi można zrealizować.

W udostępnionym spisie znajdują się także m.in. wnioski o zgłoszenie prac geodezyjnych czy kartograficznych, założenie lub zawieszenie działalności gospodarczej, uzyskanie różnych zezwoleń, Profil Zaufany przez banki, możliwość sprawdzenia czy nowy dowód osobisty jest gotowy do odbioru, a także dwie nowe usługi cyfrowe: sprawdzanie punktów karnych oraz pilotażowy projekt mDokumenty. Nowa usługa pozwala na użycie telefonu komórkowego zamiast tradycyjnych dokumentów. Pierwszy dostępny w usłudze mDokumenty jest mDowód Osobisty, w kolejce czekają: prawo jazdy, dowód rejestracyjny i ubezpieczenie OC.

E-administracja coraz popularniejsza

Ze wszystkich aktywowanych jak dotąd usług on-line najpopularniejszą jest niedawno uruchomiona możliwość sprawdzania swojej liczby punktów karnych. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, od kwietnia skorzystało z niej prawie 300 tys. obywateli. Średnio, co godzinę swoje punkty sprawdzają 374 osoby. Zainteresowaniem cieszy się również Profil Zaufany (eGO). Obecnie korzysta z niego blisko milion użytkowników. Według danych Ministerstwa Cyfryzacji w pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku portal Obywatel.gov.pl odwiedziło 3,5 mln unikalnych użytkowników z osiągając 13,5 mln odsłon. Dla porównania, w tym samym okresie w roku ubiegłym było to 1,8 mln unikalnych użytkowników oraz 7,2 mln odsłon.

Ministerstwo pracuje nad aktywowaniem kolejnych 32 usług on-line. Ponieważ udostępniona właśnie tabela gromadząca usługi w takiej formie jest ogromnie niepraktyczna, ale potrzebna, Ministerstwo chce stworzyć wspólną platformę łączącą wszystkie usługi. Na nowym portalu mają znaleźć się również zebrane informacje ze wszystkich stron rządowych. Uruchomienie platformy zaplanowano na przyszły rok.

 

You may also like