Czy biały wywiad ma zastosowanie w instytucjach kultury

by Marta Dzienkiewicz
0 komentarz

Co to jest biały wywiad

Na początek warto przypomnieć, czym biały wywiad jest. Określenie to – popularne w Polsce – odnosi się do tego samego, co obejmuje pojęcie OSINT, a więc oznacza pozyskiwanie informacji ze źródeł otwartych, czyli dostępnych dla każdego. Większość z użytkowników kojarzy te zasoby po pierwsze wyłącznie z internetem, po drugie z zasobami darmowymi – a to nie jest prawda. Zasobami OSINT, zasobami, które możemy eksplorować podczas białego wywiadu, są także zasoby offline (niezdigitalizowane zasoby dostępne w wersji analogowej). A także takie, do których dostęp wymaga od nas logowania albo uiszczenia opłaty np. abonamentowej. Chodzi o to, że dostęp do zasobów nie jest w żaden sposób reglamentowany ze względu na nasze pochodzenie, płeć czy status społeczny.

Czego szukają instytucje kultury

Instytucje kultury mogą realizować różne projekty czy przedsięwzięcia. Nie ma tu znaczenia konkretny temat, a raczej fakt, że zwykle, jeśli przygotowujemy jakąś realizację, to potrzebujemy też różnych informacji, które są nam do jej przeprowadzenia potrzebne. Przy jakich działaniach mogą nam być potrzebne informacje pozyskiwane za pomocą białego wywiadu? Oto parę przykładów:

  • dane o kontrahentach lub firmach, które świadczą jakieś usługi, np. wypożyczają sprzęt oświetleniowy albo zajmują się realizacją nagrań video;
  • dane o artystach/wykonawcach/twórcach, jeśli potrzebujemy np. zebrać informacje na temat osób, które zajmują się wykonywaniem jakiegoś towaru bądź dostarczają jakieś usługi;
  • informacje o wydarzeniach czy konferencjach, w których chcielibyśmy wziąć udział albo które mają nam posłużyć jako inspiracja do realizowania własnej;
  • dane dotyczące instytucji, które mogą zostać naszymi partnerskimi organizacjami (albo konkurencyjnymi?);
  • materiały potrzebne do zrealizowania wystawy czy koncertu;
  • bibliografia na potrzeby opracowania/książki/raportu, który przygotowuje instytucja;
  • dane i statystyki potrzebne do raportów, projektów albo wniosków grantowych;
  • informacje o programach grantowych czy opcjach pozyskiwania finansowania;
  • treści, pomysły, fotografie potrzebne do realizowania strategii marketingowych;
  • śledzenie trendów i inicjatyw w innych zakątkach świata, a związanych z realizacją różnych kulturalnych projektów;
  • poszukiwania pomysłów na angażowanie społeczności lokalnych i realizowanie projektów;
  • trzymanie ręki na pulsie i poszerzanie wiedzy w zakresie popularyzacji wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego.

Dlaczego warto korzystać z białego wywiadu

Biały wywiad to nie tylko znajomość źródeł i wiedza o tym, jak te źródła odkrywać czy eksplorować. To także szereg umiejętności związanych z efektywnym wyszukiwaniem informacji, w tym znajomość technik wyszukiwania zaawansowanego. Główne profity są dwa. Po pierwsze – oszczędzamy czas, ponieważ zamiast niekontrolowanego surfowania po sieci bez ładu i składu szybko jesteśmy w stanie namierzyć potrzebne nam informacje. Po drugie – docieramy do zasobów, których nie widzą (ze względy na techniczne ograniczenia) standardowe wyszukiwarki. Bez względu na to, w jakiej instytucji kultury pracujesz, te dwa elementy mogą poprawić efektywność Twojej pracy nawet o 100%.

You may also like