Gdy miliony użytkowników szukają bardziej prywatnych i bezpiecznych rozwiązań, firma Brave w marcu przejęła Tailcat i ogłosiła nadchodzący debiut nowego produktu — Brave Search, pierwszą prywatną i niezależną alternatywę dla Google Search, zarówno na urządzenia desktopowe jak i mobilne.
Brave w 2021 roku odnotował znaczący wzrost, osiągając ponad 30 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Następnym zaplanowanym przez firmę krokiem było zawalczenie o rynek wyszukiwarek internetowych produktem finansowanym głównie przez anonimowe wpłaty społeczności. Teraz stopniowo Brave ujawnia kolejne szczegóły projektu autorskiej wyszukiwarki Brave Search.
PRZEJĘCIE TAILCAT
Fundamentem Brave Search jest otwarta wyszukiwarka Tailcat opracowana przez zespół programistów z europejskiej spółki Cliqz GmbH, należącej do grupy Hubert Media Holding. Cliqz podobnie jak Brave, wytwarzało oprogramowanie zorientowane na prywatność użytkownika. Swój flagowy produkt – wyszukiwarkę Cliqz, firma zbudowała w oparciu o przeglądarkę Firefox. Po znacznych usprawnieniach Clizq zadebiutowała w 2015 roku jako niezależna przeglądarka i wyszukiwarka, jednak nie odniosła sukcesu na rynku. Ze względu na wstrzymanie finansowania sektora technologicznego spółki, w maju 2020 roku wypracowane rozwiązanie przekształciło się w projekt Tailcat, który kontynuował zespół prowadzony przez Jose M. Pujola. W przeciwieństwie do najpopularniejszych wyszukiwarek takich jak Google Search czy Bing, Tailcat została stworzona na bazie niezależnego indeksowania, które zapewnia wysokiej jakości informacje bez gromadzenia adresów IP i innych danych, które umożliwiają identyfikację użytkownika. W marcu 2021 r. firma Brave ogłosiła przejęcie Tailcat i rozpoczęcie prac nad nowym produktem o nazwie Brave Search, który ma stać się poważnym konkurentem dla Google Search i Binga.
WYSZUKIWANIE PŁATNE I BAT
Wyszukiwarka Brave Search ma działać w dwóch wersjach: płatnego wyszukiwania bez reklam lub darmowego wyszukiwania wspieranego reklamami. Jak wynika z zapowiedzi, Brave będzie dążyć do wprowadzenia modelu reklam znanego już z przeglądarki. Polega on na zachęcaniu użytkowników do oglądania reklam, w zamian wynagradzając ich kryptowalutą Basic Attention Token (BAT), którą można np. przesłać jako wsparcie konkretnym twórcom internetowym. Na stan dzisiejszy (05.05.2021) BAT kursuje w cenie 4,68 PLN.
PRYWATNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ
Brave Search jak wszystkie produkty z rodziny Brave będzie zorientowana na prywatność użytkownika. Wyszukiwarka nie będzie śledziła internautów, ani nie będzie używać żadnych tajnych algorytmów. Modele rankingujące będą tworzone przez społeczność i będą stale badane, aby zapobiegać stronniczości oraz cenzurze. Dodatkowo, chociaż wyszukiwarka będzie zintegrowana z przeglądarką Brave, twórcy chcą, aby można było z niej korzystać także na innych przeglądarkach. Nie będą również zmuszać do ustawiania Brave Search jako wyszukiwarki domyślnej. Dla programistów dodatkową korzyścią będzie ogólnodostępne API do użycia w projektach niekomercyjnych.
Wyszukiwarka będzie miała opcje, do których jesteśmy przyzwyczajeni z innych rozwiązań, takie jak integracja z przeglądarką, personalizacja rezultatów (jednak nienaruszająca prywatności), sugerowanie zapytań. Planowany jest także dalszy rozwój w stronę dostępności opartych o blockchain oraz zastosowania w e-commerce. Obecnie można zapisać się listę wczesnego dostępu.
źródła:
- https://brave.com/search/
- https://www.bravebat.info/
- https://whatisbat.com/bat-and-the-brave-browser/
- https://brave.com/brave-ads/