Big Data – wielka sprawa

by Marta Jurkowska
0 komentarz

W dzisiejszym świecie informacja to klucz do sukcesu. Krótko mówiąc kto ma wiedzę ten ma władzę. I właśnie wiedzę oferuje nam Big Data. A dokładnie sposób na analizowanie i przetwarzanie danych.

Należy traktować Big Data jako zbiór danych trudnych do utrzymania, przy czym wyciągnięcie z niego informacji, wymaga zastosowania skomplikowanych procedur przetwarzania i analizy. Big Data wyróżnia się dzięki zastosowaniu zasady 3V.

Volume – czyli dużej ilości danych. Nie jest ściśle określone ile dokładnie to jest „dużo”. W zależności od branży lub stopnia skomplikowania algorytmu może to być rząd wielkości terabajtów, petabajtów a czasem tylko megabajtów.

Velocity – czyli analizy tworzone są w czasie rzeczywistym, z dużą zmiennością danych.

Variety – czyli najprościej rzecz ujmując – duża różnorodność danych (np. zdjęcia, filmy, pliki tekstowe itp.).

Zastosowanie Big Data jest bardzo szerokie. Stosuje się go gdy korzystamy z mediów społecznościowych ( takich jak Facebook czy Twitter), kiedy przeglądamy Google a nawet kupując na Ebay-u czy Amazon.

Większość firm wykorzystuje Big Data aby łatwiej identyfikować potencjalnych klientów, lepiej dobierać dla nich oferty (np. w formie mailingu) a także aby w lepszy sposób zrozumieć reakcję rynku na nasz produkt. Dzięki Big Data możemy również, w prosty sposób, wykryć zagrożenia dla naszego biznesu.

Zwiększająca się ilość danych zmusza firmy do stosowania bardziej zaawansowanych form analizy oraz wyciągania z nich wniosków. I właśnie dlatego Big Data staje się coraz bardziej popularnym ale i również coraz częściej niezbędnych narzędziem.

Aby lepiej zrozumieć czym jest Big Data, jak działa i co dokładnie składa się na jego strukturę zachęcam do przeczytania mini podręcznika „Big Data. mini podręcznik dla laików” autorstwa Filipa Cyprowskiego, aby jeszcze lepiej pojąć, że Big Data to nie odległa przyszłość a naprawdę dzisiejsza teraźniejszość.

You may also like